Antikvariáty vyslaly jasný signál. Amazon teď bude obezřetnější

Ondřej Schick ze známého pražského antikvariátu Valentinská má za sebou perný týden. Největší prodejní portál pro prodej a nákup starých knih na světě, AbeBooks ve vlastnictví firmy Amazon, nedávno oznámil, že končí kromě Česka i v Jižní Koreji, Maďarsku a Rusku. Pro antikvariáty by to znamenalo zánik pracovních míst a značné oslabení prodejů. V solidární podpoře zasažených obchodů se na protest proti Amazonu spojily stovky antikvariátů po celém světě — a platforma AbeBooks ze svého rozhodnutí ustoupila.

Co říkáte na podporu, kterou vám a obchodům z Jižní Koreje, Maďarska a Ruska vyjádřily další antikvariáty po světě? Jsme samozřejmě nadšeni, v takto rozsáhlý projev solidarity jsme ani nedoufali. Ukázalo se také, že prodejci antikvárních knih v globalizovaném světě rozhodně nejsou ztraceni. Jakou roli v odcházení AbeBooks sehrála Mezinárodní liga antikvářů (ILAB)? A čemu se věnuje běžně? ILAB je především značka, která si klade za cíl být zárukou vyšší kvality antikvariátu. Běžně se zviditelňuje asi nejvíc při organizaci veletrhů. Disponuje velkou mezinárodní sítí, která se hodí třeba při hledání kradených tisků, a hodila se i nyní, kdy její internetová síť tuto celosvětovou kampaň umožnila. Prezidium ILABu se v celé věci samozřejmě jednoznačně postavilo proti tomuto rozhodnutí a tlačilo na AbeBooks, aby zjednalo nápravu. Člověk si antikvariát moc nespojuje s online obchodováním. Jak důležité jsou pro vás a dnešní antikváře internetové prodeje? Troufám si říct, že funkční antikvariát se dnes bez internetu v podstatě neobejde. Pokud ještě v 90. letech naši zákazníci často obcházeli jednu kamennou prodejnu za druhou, tak dnes spíše hledají přes různé internetové portály. Kamenné antikvariáty se tak čím dál víc stávají pouhým výdejním místem. Možná nám to trochu ubralo na romantičnosti, ale internetu vděčíme za to, že se zákazník mnohem snadněji dostane ke svým knihám. Internet také umožňuje jednodušší srovnávání nabídek a tím má často pozitivní vliv na cenu knih. Jakou část z toho představuje právě AbeBooks? AbeBooks v posledních letech skoupil celou řadu jiných prodejních portálů a stal se jedničkou na celosvětovém trhu s antikvárními knihami. Zákazníci k němu často chovají větší důvěru než k místním portálům, které vždy mají spíš jenom lokální dosah. Dá se odhadnout, kolik dalších antikvariátů by teď už jen hypotetický konec AbeBooks v Česku zasáhl? Služeb AbeBooks intenzivněji využívaly, včetně nás, pouze tři české antikvariáty. Nicméně avizovaná blokace by mezinárodní prodej a potažmo i nákup z Čech velmi výrazně omezovala i do budoucna. Existuje vedle AbeBooks nějaká alternativní platforma, nebo má v tomto ohledu Amazon monopolní postavení? V celosvětovém měřítku konkurenci nemá. Ostatní platformy jsou omezeny buď tematicky, nebo národně. V Čechách například existuje velmi užitečný portál Můj antikvariát, slouží ale toliko k vyhledávání v české nabídce. Jak by se konec AbeBooks projevil z perspektivy koncového zákazníka v kamenném antikvariátu? Divili byste se, ale počet našich českých zákazníků, kteří si knihu vyhledají přes AbeBooks a vyzvednou si ji v naší kamenné prodejně, roste. Co se bude dít teď? Předpokládám, že ILABu prostá omluva stačit nebude. Myslím, že antikvariáty vyslaly jasný signál, že je možné přimět i obří nadnárodní firmu ke změně rozhodnutí. Do budoucna bude Amazon/AbeBooks jistě obezřetnější. V interních diskusích ILABu se také objevila celá řada podnětů, jak zlepšit další věci a odstranit problémy — čili jsme na dobré cestě.