Jednoho z nejúspěšnějších egyptských spisovatelů současnosti Alá’a al-Aswáního obviňuje vojenský žalobce v Egyptě z „urážky prezidenta, ozbrojených sil a soudních institucí“.

Podle al-Aswáního, který už několik let žije ve Spojených státech, a jeho francouzského nakladatele Actes Sud žaloba souvisí s jeho sloupky o Egyptě pro arabské vydání Deutsche Welle a s posledním románem Jomhouriat Ka’an (Republika, jakoby) z roku 2018, v němž připomíná události arabského jara v roce 2011 a kritizuje egyptské úřady, parlament i soudy.

Podle serveru Egypt Today se žaloba týká především článku z třináctého března, v němž al-Aswání upozorňuje na některé problematické infrastrukturní projekty prezidenta Sísího a skutečnost, že do civilních úřadů jsou dosazováni vojáci.

Al-Aswání na svém facebookovém profilu píše, že žaloba je „jasným porušením článku šedesát pět v egyptské ústavě, podle níž je ‚Svoboda myšlení a názorů zaručena. Všichni mají právo vyjádřit své názory skrze mluvené, psané a vizuální projevy či jiné vyjadřovací prostředky.‘“. Obvinění podle spisovatele rovněž nerespektuje Všeobecnou deklaraci lidských práv, mezi jejímiž signatáři je i Egypt.

Alá’a al-Aswání je v současnosti jedním z nejznámějších egyptských spisovatelů. Proslavil se především románem Jakobijánův dům z roku 2002 (česky 2012), nemilosrdnou freskou moderní egyptské společnosti, přeloženou do pětatřiceti jazyků, jíž se prodalo přes milion výtisků.


Atraktivita čtení pro zábavu u dětí klesá mezi osmým a devátým rokem, ukazuje nová studie. Výzkumná agentura YouGov pro vydavatelskou síť Scholastic, zaměřenou především na učebnice a výukové materiály, sbírala na podzim data o více než tisíci párech rodičů a jejich dětí ve věku šesti až sedmnácti let.

Podle Kids and Family Reading Report (Zpráva o čtenářství dětí a rodin) uvedlo padesát sedm procent osmiletých dětí, že si pro zábavu čtou pět až sedm dní v týdnu. Toto číslo už ale uvedlo jen pětatřicet procent devítiletých. Podobný pokles lze vysledovat u otázky po oblibě čtení: zatímco čtyřicet procent osmiletých dětí uvedlo, že „čtení milují“, u o rok starších dětí to bylo jen dvacet osm procent.

Podle Lauren Tarshisové, šéfredaktorky časopisů vydávaných Scholastic, je pokles dán především školním kurikulem, kdy se na děti ve třetí třídě začínají klást výkonové nároky a podstupují první testy. Zároveň dětský volný čas pohlcují další školní i mimoškolní aktivity jako sporty nebo digitální média.

The Washington Post přitom upozorňuje na předešlé výzkumy, že čtenářství celoživotně zvyšuje šance na kariérní úspěch a vyrovnaný osobní život. A jelikož tlak na školní výkon nebo svůdnost televizních seriálů jen tak nezmizí, nabízí Post po konzultaci s odbornicí několik rad, jak děti u čtení pro vlastní potěchu udržet: nechat děti číst, co je baví, a nedělat si příliš hlavu s doporučeným věkem; nevymlouvat dětem jejich výběr — rodiče mají často tendenci odsuzovat komiksy nebo série —, a pokud už někam směřovat jejich četbu, pak skrze témata, kterých si dětští čtenáři všímají, ne vlastní představy o hodnotných knihách; snažit se při výběru o co největší diverzitu, reprezentaci světa a různých lidských zkušeností a identit.