Divný, zlý a Amazon

Internetový obchod Amazon je hnací silou rozvoje technologií distribuce nebo nových možností v oblasti knižní produkce a zároveň záporným hrdinou knižního trhu. Potvrzují to i nová služba Kindle Scout, její výsledky a příliš nemedializované, ale důležité technologické doplňky, jako je DRM.

Amazon nedávno spustil novou publikační platformu Kindle Scout, která vychází z principů crowdsourcingu. Začínající spisovatelé nahrávají ukázky svých knih na Scout a registrovaní uživatelé na jejich základě hlasují o titulu vhodném ke knižnímu vydání. Jednou za čas správci služby hlasování vyhodnotí, podívají se na kompletní rukopisy, vítěznou knihu vydají v nakladatelství Kindle Press, zaplatí autorovi pěknou sumu a zajistí propagaci v rámci internetového obchodu Amazon. Platforma má podle oficiálních prohlášení dát šanci novým hlasům v literatuře, minoritním žánrům a tak podobně. Po pár týdnech fungování se na produkci Kindle Scout podívali kritici ze Slate a navzdory všem proklamacím zjistili, že drtivá většina vydávaných a žebříčky vedoucích titulů je škvár toho nejhrubšího zrna (Pitbulové versus Vetřelci). Přítomnost brakové a „tak špatné, až dobré“ literatury (Nevěsta miliardářova bodyguarda) nepřekvapuje u samovydavatelů nebo fanzinů, ale v systému, v němž by měla vybírat široká masa aktivních čtenářů to nejlepší, takový charakter (Múza šíleného boha) většiny vydávaných knih překvapí. Slate vykládá tuto skutečnost jako svého druhu naplnění cílů Kindle Scout, jen zaznívají jiné hlasy a jiné kvality, než si tvůrci zřejmě představovali: svou živnou půdu potřebuje i pokleslá literatura a vycítili to i přispěvatelé a hodnotitelé na Kindle Scout.

Pověst Amazonu coby všežravého molochu se s příchodem nových publikačních platforem nicméně nijak nezlepšuje. Spor s nakladatelstvím HarperCollins o ceny prodávaných e-knih na Amazonu sice po uzavření smlouvy a vyhlášení míru vyhasl, debaty o vlivu největšího internetového obchodu na knižní trh však pokračují dál. Nově si přisadil na Electric Literature ředitel malého nakladatelství 0s&1s Andrew Lipstein, když připomenul problematiku DRM (Digital Rights Management, Správa digitálních práv). DRM se začalo vkládat do mediálních souborů, včetně e-knih, jako ochrana před pirátstvím ve chvíli, kdy začalo být jasné, že se digitální distribuce stane jedním ze základních prvků kulturního průmyslu. Lipstein uvádí, že dnes už je DRM zastaralá technologie, kterou dokáže během několika minut prolomit i amatér, a tudíž jako protipirátská ochrana nefunguje. Navzdory tomu Amazon a největší světoví nakladatelé do e-knih stále digitální ochranu vkládají. Už ale ne v obavě před pirátstvím, ale v rámci obchodní strategie. Amazon tak například může prodávat pouze dočasná práva k přečtení e-knihy, a nikoli práva na vlastnictví její konkrétní kopie, což se projeví tak, že zakoupená knížka ze čtečky zmizí ve chvíli, kdy vyprší licence k jejímu čtení. V kombinaci s velkým podílem na trhu elektronických čteček  se tak DRM proměnilo z ochrany před pirátstvím v ochranu před konkurencí.