Kdo ho má lepšího

Začíná bitva žebříčků. Našly se nové básně Sylvie Plathové.

Určitě jste si toho už všimli. Na každé úspěšnější překladové knize stojí někde hrdě napsáno „Bestseller podle New York Times“ nebo něco podobného. Americký list sestavuje žebříček nejlépe prodávaných nových knih už přes devadesát let a za tu dobu si status „NYT bestselleru“ vydobyl téměř pozici jakési oficiální certifikace — i přesto, že nikdo pořádně neví, jak editoři v The New York Times žebříček sestavují; v oficiálním prohlášení se uvádí, že deník sbírá důvěrná prodejní data od různých knihkupců a prodejců tak, aby reflektovala všechny demografické skupiny. Od jakých prodejců a co se s nimi následně děje, to už je redakční tajemství.

Pozici a marketingovou důležitost žebříčku bestsellerů podle New York Times se rozhodl ohrozit pro mnohé záporný hrdina knižního byznysu, internetový obchod Amazon. Ten sice doposud na svých stránkách také nabízí žebříčky prodejnosti, nedávno ale přišel s novinkou. Jednoduše pojmenované Amazon Charts (Žebříčky Amazonu) budou kombinovat údaje z dosavadních seznamů nejprodávanějších knih s daty ze čteček Kindle a aplikace pro audioknihy Audible, takže z výsledného přehledu bude jasné nejen to, které knihy se nejvíce kupují, ale také které se nejvíce čtou, respektive poslouchají.

Amazon Charts představují naději především pro autory žánrové, umělecky ambicióznější literatury a nezávislé spisovatele, kteří se z principu věci do patnáctipoložkového seznamu New York Times téměř nemají šanci dostat: na Amazonu si lze najít statistiky i v těch nejnepravděpodobnějších kategoriích. Dva autoři — kanadský životní kouč Mark Desvaux a nakladatelský pracovník z Londýna Mark Stay — se dokonce v experimentu The Bestseller Experiment pokouší napsat takovou knihu, která bude dominovat všem žebříčkům v obchodě. Otázkou zůstává, který z bestsellerových úspěchů bude pro knihu větším marketingovým přínosem, jestli nostalgický emblém z New York Times, nebo důkaz čtenosti z Amazonu.

Do toho ale nebudou mluvit jen nakladatelé. Ti podle magazínu Book Business využívají bestsellerovou nálepku málo: čím dál víc lidí kupuje knížky na internetu, kde vidí jen drobný náhled obálky a anotaci, na informace o literárních cenách a umístění v žebříčcích zůstává místo někde, kam oko zákazníkovo málokdy dohlédne. Což je přesně situace, kterou Amazon rozhodně neopomene využít, podotýká The Guardian.


Sylvia Plathová je možná nejznámější americkou básnířkou dvacátého století, a to jak kvůli svému dílu, tak kvůli životu, který jej inspiroval: depresím a nešťastnému manželství s básníkem Tedem Hughesem, které ji dohnaly k sebevraždě. Nedávno byly objeveny spisovatelčiny dopisy, které vysvětlují mnohé z jejich komplikovaného manželství. Minulý týden dva literární historici objevili dvě její dosud neznámé básně a obraz ženy, která zírá na svůj odraz na vodní hladině. Vše se skrývalo na starém kopírovacím papíře založeném v jednom poznámkovém bloku. Díky Photoshopu vědci odhalili báseň „To a Refractory Santa Claus“ z roku 1956, kdy Sylvia Plathová na líbánkách ve španělském Benidormu vzdává hold tamnímu teplému počasí, které jí v Británii chybělo. Druhá báseň „Megrims“ už byla k interpretaci těžší — jedná se o promluvu paranoika k lékaři, v níž líčí sérii „nepravidelných příhod“.