komentář
22/03/2022 | komentář |

Tvůrčí psaní v Bavorsku

Institucionalizovaná výuka tvůrčího psaní není v Česku — oproti jiným zemím — dosud příliš zavedená. Několik seminářů probíhá na veřejných univerzitách, samostatný obor u nás lze vystudovat pouze soukromě. Zda nás může naučit psát někdo jiný než my sami, se nejspíš nedozvíme. Na to, jak se k tvůrčímu psaní přistupuje v Německu, se ale podívat můžeme.

18/03/2022 | komentář |

Knihy se přece nevyhazují

Narazili jsme na ně v posledních letech nejspíše všichni — na nejrůznější bibliointervence do veřejného prostoru: v podobě biblioboxů, knihobudek, sousedských knižních koutků. Na koupalištích, u dětských hřišť (zřejmě s představou, že zde rodič místo bdění relaxuje), v banánovkách před antikvariáty, ve veřejné dopravě… Komentář Filipa Tomáše z nakladatelství Akropolis.

01/03/2022 | komentář |

Promarněná příležitost Hledání Jana Skácela

Přiznám se, že dřív jsem takhle vařil, když jsem na vysoké chodil do školy, ze školy do hospody a pak jsem se vrátil hladový na privát na Kolišti. Jak jsem byl většinou tu méně, tu více opilý, měl jsem divné chutě, smíchal jsem všechno se vším, a hlavně že toho pak bylo hodně, najedl jsem se a šel spát.

23/02/2022 | komentář |

A takhle teď začíná můj Ostrov…

Existuje několik různých cest, kterými se váš text při převodu do jiného jazyka může vydat. Může jít zlatou střední cestou průměru; většinou ani nevíte, že překlad vyšel, překladatel se vás na nic nedoptával, ani s vámi nijak nekomunikoval, a vy doufáte, že to dopadlo jakž takž a čtenář neutrpí. Nikdo si nestěžuje, nebo se o tom aspoň nedozvíte.

15/02/2022 | komentář |

Přijít, prolistovat, ale nakoupit jinde a levněji

Práce malé nakladatelky, případně knihkupkyně, je přínosná, naplňující a radostná, jde o ten nejkrásnější „byznys“ na světě. Přesto se stále musí řešit nějaké problémy — pomohla by pevná cena knih a nezávislost na distribucích.

08/02/2022 | komentář |

Mandysovo krátkozraké embargo

Literární publicista a spoluorganizátor literární ceny Magnesia Litera Pavel Mandys na iLiteratuře publikoval recenzi prvotiny Magdalény Červinkové Zločin v době pandemie. Kromě knihy se v ní zabývá i některými aspekty fungování crowdfundingového nakladatelství, ve kterém vyšla: „Činnost Pointy lze vnímat jako chytrý byznys, jako vítanou službu začínajícím autorům, ale také jako zaplevelování už tak přesyceného českého knižního trhu.“