Mění se autoři, vydávání i rody

Skončil Svět knihy. Byly uděleny Cena Jiřího Ortena, Cena Česká kniha a Český bestseller. Román financovaný skrze crowdfunding získal prestižní ocenění. A literatura začíná být rodově pestrá, není už jen o mužích a ženách.

V Praze minulý týden proběhl mezinárodní knižní veletrh a festival Svět knihy. Dvacátý první ročník největší knižní akce u nás poskytl prostor nejen Egyptu, čestnému hostu letošního festivalu, ale také několika literárním cenám. Cenu Jiřího Ortena, udělovanou Svazem českých knihkupců a nakladatelů autorům pod třicet let, získala debutantka Alžběta Stančáková za svou napůl básnickou a napůl prozaickou sbírku Co s tím, která „nadhledem, ironií a silnými pointami“ zvítězila nad poety Alžbětou Michalovou (Zřetelně nevyprávíš) a Lubošem Svobodou (Vypadáme, že máváme). Udělovalo i ministerstvo kultury, které drží záštitu nad Cenou Česká kniha, jíž se letos stala prozaická sbírka Matěje Hořavy Pálenka, v hlasování čtenářů pak novela Davida Vaughana Slyšte můj hlas. Cena Česká kniha má v Česku i ve světě — pořadatelé garantují pozornost pozorovatelů ze zahraničních nakladatelství — propagovat současnou českou literaturu a zajistit jí více překladů. Udělením ceny Český bestseller se oceňovaly prodejní výkony: z beletrie se v roce 2014 v Česku nejvíce prodával román Patrika Hartla Malý pražský erotikon, pro děti se nejvíce kupovalo Dědečku, ještě vyprávěj Ladislava Špačka.

Ani v zahraničí se minulý týden neobešel bez udělování cen. The Bookseller, vlivný časopis věnující se přes sto padesát let knižnímu trhu a nakladatelskému byznysu, honoroval nejlepší nakladatele, redaktory, knihkupce nebo literární agenty. Nejprestižnějším oceněním je ovšem Kniha roku, kterou dostal Paul Kingsnorth za historický román The Wake. Spisovatel nedostal cenu za originální jazykové řešení fiktivní staré angličtiny, jíž se v jeho románu odehrávajícím se v roce 1066 mluví, ale za originální strategii při vydání knihy. Kingsnorth se totiž neobrátil na nakladatele, ale skrze crowdfundingovou službu Unbound přímo na čtenáře, kteří vydání knihy zasponzorovali. Porota v prohlášení uvedla, že cesta románu The Wake na svět „zásadně vypovídá o vydávání knih v současnosti“.

Mění se více než autorské a vydavatelské strategie. Server Flavorwire si všímá literárních pohybů a změn v oblasti genderu. Začínají se množit knihy a romány, jejichž hrdinové nebo vypravěči narušují ustálené binární vnímání pohlaví, rozdělení na muže a ženy, a jsou naopak agenderoví, multigenderoví nebo mají rod volně plynoucí. Portál k tématu zveřejnil seznam genderově zajímavých románů.