Oblečení, elektronika a knihy

Fúze amerických nakladatelských gigantů se nekoná. Nově se knihy dají koupit i na sociální síti TikTok.

Americká vláda oficiálně zablokovala navrhované spojení Penguin Random House s konkurenčním nakladatelstvím Simon & Schuster. Soud, který začal letos v srpnu, shledal, že navrhovaná fúze by mohla „podstatně snížit hospodářskou soutěž“. Takové rozhodnutí bude mít obrovský dopad jak na odvětví vydávání knih, tak na to, jak se budou v budoucnu řešit podobné konsolidace obřích podniků.

Penguin Random House a Simon & Schuster jsou dva členové toho, čemu se říká „Big Five“ knižních nakladatelství. Další tři místa patří HarperCollins, Hachette a Macmillan. Velká pětka ovládá zhruba osmdesát procent knižního trhu v USA, přičemž Penguin Random House je s tržním podílem dvacet pět procent v roce 2020 největší ze všech. Penguin Random House je sám o sobě produktem mnoha fúzí, které vyvrcholily sloučením Penguin a Random House v roce 2013, jež přivedlo tehdejší velkou šestku k velké pětce.

Penguin Random House, foto: Creative Commons

Penguin Random House, foto: Creative Commons

Když mateřská společnost ViacomCBS v roce 2020 nabídla Simon & Schuster (S&S) k prodeji, bylo jasné, že se je pokusí odkoupit další z velkých vydavatelů a z velké pětky se stane velká čtyřka. Penguin Random House (PRH) a HarperCollins byly v aukci posledními soupeři a PRH vyhrál s nabídkou 2,2 miliardy dolarů. Bylo jasné, že nové nakladatelství složené z PRH a S&S ovládne toto odvětví nevídaným způsobem.

Jsem si docela jistý, že ministerstvo spravedlnosti by PRH nedovolilo, aby nás koupil, ale to jen za předpokladu, že máme stále nějaké ministerstvo spravedlnosti,“ vtipkoval tehdy generální ředitel Simon & Schuster Jonathan Karp v e-mailu s autorem a narážel přitom na tehdejší Trumpovu administrativu. Za nové Bidenovy administrativy podalo ministerstvo spravedlnosti žalobu proti PRH a S&S, stejně jako jejich mateřským společnostem. „Navrhovaná akvizice Simon & Schuster a Penguin Random House by vedla k podstatné újmě především u autorů a očekávaných bestsellerů,“ tvrdil žalobce.

Když byla v roce 2020 poprvé oznámena navrhovaná fúze mezi PRH a S&S, převládal názor, že kombinace PRHS&S by poskytla vydavatelům alespoň nějakou sílu k tomu, aby potlačili rozprostírající se Amazon. Původní žaloba ministerstva spravedlnosti však objevila interní e-maily, v nichž generální ředitel PRH Markus Dohle přiznává, že jedním z cílů fúze je stát se výhradním partnerem Amazonu.


TikTok v posledních letech přinesl velmi úspěšný způsob propagace knih, přičemž nakladatelé připisují popularitu mnoha titulů do značné míry doporučením skrze tuto sociální síť. Nyní se TikTok rozhodl prodávat knihy napřímo a oznámil partnerství s HarperCollins UK, WHSmith, Bloomsbury Publishing a Bookshop.org. Své tituly budou prodávat prostřednictvím online tržiště, kde nyní patří knihy mezi další produkty, jako je oblečení, elektronika či drogistické zboží. Každý obchodník registrovaný v TikTok Shopu může inzerovat a prodávat produkty uživatelům v rámci aplikace.

Patrick Nommensen, ředitel elektronického obchodu TikTok Shop, řekl: „Bylo neuvěřitelné být svědkem toho, jak komunita BookTok sdílí svou vášeň pro čtení a během toho přetváří vydavatelský svět. Jsme rádi, že prostřednictvím těchto nových partnerství můžeme milovníkům knih ještě více usnadnit nákup doporučených titulů, aniž by museli opustit platformu, a zároveň poskytujeme nové cesty pro velké i malé vydavatele, jak oslovit své publikum.

Na zlepšení prostředí a knižní nabídky TikTok Shopu spolupracují organizátoři i přímo s uživateli a influencery. Spolupráce by měla zajistit nejen využívání obchodu, ale především pestřejší nabídku. TikTok umožní uživatelům nakupovat tituly prostřednictvím partnerství s vydavateli a maloobchodníky. #BookTok je jedním z nejpopulárnějších hashtagů platformy, který k dnešnímu dni dosáhl více než devadesát miliard zhlédnutí, a díky tomu TikTok na základě svého úspěchu vytvořil několik partnerství, například s festivalem Hay a vydavatelstvím Penguin Random House.