portrét
01/12/2021 | portrét |

Nárok na jinakost

„Bohemistika je natolik marginální, že si můžete vybrat, co chcete. To je velké privilegium,“ říká francouzský bohemista a překladatel Xavier Galmiche. Letos převzal cenu Premia Bohemica 2020 pro zahraniční bohemisty, kteří se ve své zemi a svém jazyce zasloužili o šíření české literatury, a současně doma ve Francii získal významné ocenění Prix Décembre 2021 za prózu Metafyzický kurník.

26/11/2021 | portrét |

Mistr tvořivého soucitu

„Je dvojí soucit,“ zamýšlí se Stefan Zweig v úvodu románu Netrpělivost srdce z roku 1939. První, ten obvyklý a běžný, považuje za zbabělý a sentimentální… A pak je ten druhý, „který jediný má smysl — ten nesentimentální, avšak tvořivý soucit, který ví, co chce, a je odhodlán trpělivě a s účastenstvím vydržet až do konce svých sil a ještě za něj“. Zweig by v neděli oslavil 140. narozeniny.

24/11/2021 | portrét |

Motivační čtení poezie

Nakladatelství dybbuk udělalo neobvyklý, leč úctyhodný krok. Od letošního roku vydává básnické sbírky v nově vzniklé ediční řadě Opium poezie, která má být připomínkou a zároveň tzv. pandánem slavných Květů poezie. Rozhovor se Šárkou Šavrdovou.

20/11/2021 | portrét |

Brittenův Peter Grimes se vrátil do Brna

Opera Peter Grimes britského skladatele Benjamina Brittena z roku 1945 byla u nás poprvé uvedena v brněnském Národním divadle v roce 1947. Letos na podzim se na brněnské jeviště, tentokrát do Janáčkova divadla, tato slavná opera vrátila v působivé inscenaci režiséra Davida Radoka a dirigenta Marka Ivanoviće.

11/11/2021 | portrét |

Prokletý cestovatel Arthur Rimbaud

Před sto třiceti lety zemřel člověk, kterému se říká prokletý básník. Jemu by se ale takové označení nelíbilo a čtením článku, který na někoho takového vzpomíná, by se neobtěžoval. Měl by na práci něco smysluplnějšího, třeba projet si slovíčka z hindštiny nebo stát se odborníkem v nějakém obskurním oboru, který by mohl vykonávat tisíce kilometrů daleko.

06/11/2021 | portrét |

Povinná četba by měla víc lákat než odrazovat

Opakuje se to pořád dokola. Mladí lidé málo čtou, protože jim doba skýtá jiné, lákavější možnosti zábavy a na samotné knihy prý nezbývá čas. Co však skutečně víme o čtenářích, kteří odkládají dobrodružnou četbu, berou do rukou uměleckou literaturu a přitom třeba ještě zápasí se školními povinnostmi? Jak čtou maturanti ve dvacátém prvním století? První ze série portrétů mladých čtenářů.