recenze
08/12/2015 | recenze | Jakub Hromada

Kde se smrti daří

Po dvou letech od vydání 35 mrtvých Sergia Álvareze (Host, 2013) je realita Kolumbie přibližována českému čtenáři v dalším románu, tentokrát v překladu Anežky Charvátové. Třebaže Vásquez patří mezi mladou, kosmopolitní generaci kolumbijských autorů, kteří už nemají potřebu se umělecky vymezovat vůči García Márquezovi, stále je ale v jeho stylu znát důraz na vyprávěcí rovinu románu, která je navíc často až příliš rozvláčná.

01/12/2015 | recenze | Marek Lollok

Zeptej se dědy

Patrick Zandl je relativně známý internetový novinář píšící hlavně o moderních komunikačních technologiích. Téma i pojetí jeho knihy Husákův děda je proto poněkud překvapivé: mnohem více než žhavá přítomnost či budoucnost ho zajímá to, co už bylo. Svou knihu totiž věnuje prarodičům, doslova „dědečkům a babičkám, kteří nás vychovali a kteří se nebáli“.

24/11/2015 | recenze | Petra Kožušníková

Text se ztraceným kontextem

Ekonomické a společenské pozadí literárních cen, tak by mohl znít název tohoto titulu, pokud by se jednalo o sociologickou studii. Jenže tady jde o beletrii, a tak britská novela Edwarda St Aubyna nese název Marně hledám slov. Úskalím novely nejsou rozpory mezi reálným a fiktivním světem, ale fakt, že český čtenář nemá moc šanci jejich vzájemný vztah vychutnávat. To platí pochopitelně i tehdy, když se jedná o frašku.

17/11/2015 | recenze | Dominik Melichar

Nový Šabach? Ani náhodou

Trvalo to sice déle než jeho standardní dvouletku, ale zdá se, že se Petr Šabach opět vrací k románovému tvaru. Jeho nejnovější počin po řadě povídkových souborů nese název Rothschildova flaška. Kniha je opět v grafické úpravě od autorova syna Jana, tedy s motivem starého školního sešitu na přebalu, a vyprávěná opět šabachovskou metodou, která sice skalní fandy může udržovat v opojně melancholickém pocitu „starých dobrých časů“, ale v nárocích na originalitu míří nezadržitelně ke dnu bažiny s fosiliemi vlastního stylu.

10/11/2015 | recenze | Kryštof Špidla

Próza obsedantně kompulzivní

Románový debut básnířky Anny Bolavé (vlastním jménem Bohumily Adamové) představuje silně emotivní prózu. Principem jejího vyprávění je vnitřní monolog, či spíše proud vědomí hlavní hrdinky, postavy nabývající téměř mytických rozměrů — jakési novodobé víly či čarodějky, trpící zhoršující se nemocí, ale i zraněním, jehož téměř detektivní příčinu nepříliš úspěšně vytěsňuje ze své mysli.

03/11/2015 | recenze | František Ryčl

Ubožáci a bídníci

Polsku, především regionu Haliče, nejchudší, ale zřejmě i nejchaotičtější části někdejší habsburské středoevropské monarchie rakouský novinář Martin Pollack věnuje svůj zájem už od své první knihy z poloviny osmdesátých let. Nepřitahuje ho však pouze barvitost dnes již zaniklého exotického kaleidoskopu různých národů (Rusíni, Poláci, Židé, Němci), náboženství (katolické, luteránské, židovské, pravoslavné) a jazyků (polština, němčina, jidiš, ukrajinština).