recenze
30/06/2015 | recenze | Pavel Portl

Nenaplněná cesta bažinou

Od jedinečného nápadu k jedinečnému zpracování vede dlouhá cesta. Americká prozaička Karen Russellová rozhodně dobře začala a podle listu The New York Times stejně dobře skončila, neboť její první román Swamplandie zařadil mezi deset nejlepších knih roku 2012.

23/06/2015 | recenze | Radim Kopáč

Cynik, nihilista, skeptik, Rudo

Slovenský komiks v českých barvách reprezentovali donedávna především Branko Jelinek (Oskar Ed), Mikuláš Podprocký (Divočina) a Petr Včelka. Teď jim přibyla konkurence: Daniel Majling a jeho devatero komiksových povídek sebraných pod hlavičkou Rudo. Autor, povoláním dramaturg a scenárista, není v Čechách úplným nováčkem — před třemi lety úspěšně adaptoval pro Dejvické divadlo Welshův Ucpanej systém. Ostatně s „ucpaným systémem“ má co dělat i titulní hrdina Majlingova komiksu. Co je Rudo zač?

16/06/2015 | recenze | Marián Pčola

Jak se kalil socialistický realismus

Těžko si dnes asi představit anachroničtější vydavatelský počin, než je publikování téměř čtyřsetstránkové monografie o kdysi tolik protežovaném literárně-uměleckém směru, jenž je však už mnohými považován jen za jakési slepé rameno ve vývoji světové kultury. Krok vydavatelství Academia jde ale proti proudu hned z dvojího důvodu: nejen že nabízí téma, které žádný velký čtenářský ani mediální ohlas nečeká, ale zároveň nejde o žádný povšechně populární přehled „životů a děl“, nýbrž o hloubkovou interpretaci kulturního fenoménu. Fenoménu, který může být zajímavý nejen z politického či sociologického hlediska.

09/06/2015 | recenze | Martin Vaněk

Stačí Pijoan

Autoři titulu Proč obrazy nepotřebují názvy Ondřej Horák a Jiří Franta se chopili nelehkého úkolu přiblížit dětskému publiku svět výtvarného umění. Kniha vzbudila zájem uměnímilovného publika a díky ocenění Magnesia Litera za literaturu pro děti a mládež se o ni začala zajímat i široká veřejnost. Kombinace výtvarného umění, detektivní zápletky a komiksu prostě láká.

02/06/2015 | recenze | Pavel Portl

Hrabat se lavinou ženského hašteření

„Stará dobrá“ Petra Soukupová se po knize pro děti Bertík a čmuchadlo vrací s další prózou pro dospělé čtenáře, románem Pod sněhem. Moment překvapení, který přišel s její prvotinou K moři (2007), je nenávratně pryč. Nastavila (si) vysokou laťku a očekává se, že ji bude překonávat a skákat vždy o něco výš. Tímto pokusem svůj „osobák“ nepřekonala. Je to její standard, což není vůbec špatná zpráva, protože prózy Petry Soukupové představují nadprůměr současné české literatury.

26/05/2015 | recenze | Radek Čermák

Padesát odstínů socialistické šedi

Známý slovenský textař, prozaik a publicista Boris Filan s železnou pravidelností rok co rok vydává alespoň jeden nový titul, a přesto si na nezájem čtenářů nemůže stěžovat. Příkladem je i román Klimtův polibek, který slovenští čtenáři zvolili Knihou roku 2009 (cena čtrnáctideníku Knižná revue), což byl zřejmě jeden z důvodů pro jeho překlad do češtiny, kterým u nás nakladatelství Slovart navázalo na Filanovu dříve vydanou prózu Bratislavské krutosti.