Spletité cesty odmítnutého rukopisu

Literárním hitem tohoto léta se stala podle statistik očekávaná novinka Harper Leeové. Kritiky i čtenářské ohlasy ovšem vypovídají o zklamání z pokračování slavného Jako zabít ptáčka.

Americký i britský žebříček prodejnosti knih do začátku léta dlouho okupovala spisovatelka E. L. Jamesová s erotickou sérií Padesáti odstínů. Trilogii o sexuchtivém milionáři, zatracovanou kritiky a vyzdvihovanou davy, v půlce července nepřipravil o první místo, a tím pádem ani o pomyslný titul hlavního letního čtení napínavý detektivní thriller nebo plážovým sexem naditá romance. Lidé si k vodě nejvíce kupovali a stále kupují šedesát let starou, vydavatelem původně zamítnutou knihu o vztahu otce a dcery a rasismu na americkém jihu — Go Set a Watchman od Harper Leeové.

Už samotná zpráva o vydání nového románu Harper Leeové vyvolala velký rozruch. Jedná se totiž o prequel k její jediné knize a zároveň jednomu z nejdůležitějších amerických literárních děl — Jako zabít ptáčka (To Kill a Mockingbird) z roku 1960 — oceněnému mimo jiné i Pulitzerovou cenou za literaturu. Knihu pomohla proslavit i o dva roky mladší filmová adaptace, která pro změnu získala tři Oscary. Jako zabít ptáčka je dnes kvůli srozumitelnému líčení rasových a třídních problémů součástí amerických školních osnov a povinné literatury, hlavní postava, právník Atticus Finch, zůstává předobrazem bezúhonného právníka a obecně morálně vyspělého člověka.

Harper Leeová v roce 1962

Harper Leeová v roce 1962

Světová literární veřejnost proto netrpělivě vyhlížela vydání předchůdce slavné knihy. Go Set a Watchman dokonce na nějaký čas dominovalo předprodejům internetového knihkupectví Amazon. Nakladatelství HarperCollins, které novinky Harper Leeové vydalo, navíc nešetřilo na marketingu: audioknihu například načetla americká filmová hvězda Reese Witherspoonová. Média označovala vydání románu za jednu z kulturních událostí roku a od oznámení jeho vydání prakticky neutichl společenský bzukot.

A možná proto bylo nynější všeobecné zklamání z knihy nevyhnutelné. Kniha je sice ve světovém kontextu kvantitativně bestsellerem tohoto léta, kvalitativně se ovšem mluví o letním zklamání. To zapříčinil především fakt, že se jedná o zamítnutý rukopis začínající spisovatelky, která se až shodou okolností a svou pozdější prací stala slavnou. Recenzenti nepřekvapivě píší o schematičnosti postav i děje, všeobecně oblíbená postava Attica Finche působí v Go Set a Watchman dojmem zapšklého rasisty, reklamou zlákaní čtenáři často chtějí vrátit peníze.

Všeobecně mdlý dojem z knihy přitom není moc překvapivý. Vydání knihy kromě velkých očekávání a robustní kampaně provázely také skepse, nejistoty a kontroverze. Především — samotná Harper Leeová do celého procesu zasahovala jen minimálně, částečně kvůli svému věku 89 let a zdravotnímu stavu. Přesto se ihned po oznámení nového románu spekulovalo, jestli se Leeová nestala obětí zneužití. Veškerou její písemnou pozůstalost má na starost právnička Tonja Carterová a pravděpodobně zajišťuje i komunikaci mezi autorkou a nakladatelstvím. Zmíněné pochyby vzbudila podezřelá souhra okolností: Leeová se po celoživotním odmítání rozhodla knihu vydat v pokročilém věku a špatném zdravotním stavu, nedlouho poté, co se z Carterové stala její advokátka a správkyně pozůstalosti. Případ řešila alabamská policie — Leeová žije v tamním pečovatelském domě — a na žádné zneužívání nepřišla.

Kolem advokátky Carterové se začal odvíjet i další příběh spojený s rukopisem Go Set a Watchman. Nakladatelství HarperCollins i Carterová tvrdí, že se k rukopisu dostaly v létě 2014. Nedávno nicméně deník The New York Times uveřejnil informaci, že rukopis zkoumal už v roce 2011 znalec aukční síně Sotheby’s — a Carterová byla u toho. Nakladatelství i Carterová stále trvají na původní verzi.

Samotná Harper Leeová zůstává stejně nesdílná a uzavřená před veřejností jako dříve. Jen o jednu knihu a čtenářské zklamání bohatší.