Spousta posluchačů se k audioknihám teprve dostává

Audioknihy jsou dnes možná nejdynamičtější segment knižního trhu, a to jak po obchodní, tak po produkční stránce. A platí to i pro Česko. Potvrzuje to výroční zpráva české Asociace vydavatelů audioknih i člen jejího představenstva Alan Piskač.

O audioknihách se v kontextu celého (západního) knižního trhu mluví jako o nejživějším a nejzajímavějším segmentu. Platí to i pro Česko?

Ano, trh audioknih a mluveného slova vykazuje již řadu let každoročně přírůstek přes deset procent. Roste také počet novinek, takže lze náš obor považovat za dynamický i v ČR. Domníváme se, že stále ještě existují velké skupiny potenciálních posluchačů, kteří se k audioknihám teprve dostanou. Audioknihy představují stále jen zlomek tištěné knižní produkce, takže má obor kam růst.

Zaujalo mě, že se pořád více než polovina audioknih prodá na fyzických nosičích. Je český posluchač technologicky konzervativní?

Nemyslím si to, neboť podíl digitálních tržeb meziročně roste na úkor fyzických nosičů. Ale velká část zákazníků vnímá audioknihu podobně jako knihu tištěnou, mají rádi její hmotnou podobu. Navíc velká část audioknih se kupuje jako dárek a pro takový účel je fyzický nosič ideální.

Máte vlastně nějaká data, na čem a v jakých časech lidé audioknihy poslouchají?

Ze všech analýz vyplývá, že audioknihy se hodně poslouchají při jízdě autem či jiným dopravním prostředkem a obecně při všech činnostech, které neumožňují čtení — třeba i při domácích pracích, takže prakticky v každou denní dobu a specificky asi před spaním.

Jedno z velkých témat, které se ve spojitosti s audioknihami řeší, jsou streamovací a předplatitelské platformy typu Audible nebo Spotify. Myslíte, že se podobná služba výhledově objeví i v Česku?

Důležité bude, jak budou nastaveny obchodní podmínky. Streaming je nejrychleji rostoucím segmentem v oblasti digitální distribuce hudby. Pro krátké záznamy jednotlivých písniček je tato forma optimální. Stopáž titulů audioknih je mnohonásobně delší a ekonomický model předplatného za neomezený přístup k poslechu je kvůli tomu pro audioknihy méně výhodný. Nicméně jako vydavatelé vítáme každý smysluplný distribuční kanál, který bude reflektovat specifika žánru.

Zasáhla do trendu audioknih i vzrůstající popularita podcastů?

Podcasting je postavený na šíření audiozáznamu, takže chápeme-li audioknižní obor včetně záznamů informačního a zpravodajského charakteru, tak jej velmi vítáme. Důležité je, že se z někoho stane posluchač, který se naučí vnímat tímto způsobem. Posluchači lze pak nabídnout široké spektrum audiozáznamů, od zpravodajství až k umělecké literatuře.

Ze zveřejněné zprávy o trhu audioknih a mluveného slova plyne, že rostl podíl produkce původní české tvorby oproti překladové. Čím si to vysvětlujete?

Snad by mohlo jít o všeobecný trend v naší kultuře v reakci na kulturní globalizaci. Těžko se to ovšem dokazuje. Nicméně u audioknih pro děti a mládež si to můžeme vysvětlit i tak, že jejich tržby ovlivňuje také skladba doporučené školní četby při výuce českého jazyka a literatury. Uvidíme, jaký bude trend v tomto roce.