H7O
vzorec pro literaturu
27/05/2023 | rozhovor |

Můžeme Čechům hodně vyprávět

„Naučili jsme se mnohem více si vážit všeho, co máme — zcela přirozeně tváří v tvář hrozbě, že o to přijdeme. Doufám, že se konečně zbavujeme komplexu méněcennosti, který byl jedním z největších vnitřních problematických spouštěčů ukrajinské kultury, a to jak té vysoké, tak každodenní,“ říká v rozhovoru Jevhenija Nestorovyč, ukrajinská kulturní manažerka, kritička a autorka.

26/05/2023 | recenze |

Velké chtění

„Kniha ‚Chvění je naděje‘ je bilanční, sebezpytná, v ní se Karel Hvížďala autorsky nejvíc obnažuje a ona také podivuhodně definuje, ohraničuje naturel tohoto tvůrce. Neboť zde Hvížďala o sobě, o své povaze a o svých limitech možná sděluje víc, než zamýšlel,“ píše v recenzi Josef Chuchma.

25/05/2023 | fejeton |

„To se budeš divit!“

Dočkali jsme se. Čas probuzení rozevírá náruč květeny. Naše duše přichází a opírá se o ni. Nyní může v klidu vydechnout. Tvorové světa, již potřebují k životu omámení žárem, jsou vzhůru. Životodárný symbol energie a smysl existence nakukuje přes své rameno a říká: „Tak mě tu zase máte, saláti. A teď se ukažte, jak umíte žít.“

24/05/2023 | recenze |

Obrazový příběh o mezigeneračním setkávání

Jednoduchý titul autorské knihy Martiny Trchové „Babi“ lze číst jako důvěrné označení i oslovení, jeho dvojslabičnost odkazuje k dětskému osvojování jazyka, kdy mezi prvními slovy převládají ta určená nejbližším rodinným příslušníkům. Dále se autorka obejde beze slov a v ilustracích i komiksově rozfázovaných polích vypráví křehký příběh o setkávání na dálku.

23/05/2023 | fejeton |

Psychologické knihy, které nestíháme přečíst

„Mezi psychopsavci se vyskytují i podvodníci, tak jako všude. Ti, co píší pro výdělek. Cynici. Pár lidí přečetlo takovou knížku, vydalo se za hlasem vnitřního dítěte a dodnes nenacházejí to, co hledají,“ zamýšlí se ve svém fejetonu Zbyněk Vybíral.

22/05/2023 | portrét |

Carlo Emilio Gadda, autor paradoxů

Pozoruhodných autorů můžeme na Apeninském poloostrově nalézt mnoho, Carlo Emilio Gadda je ovšem svým autorským rukopisem jednoznačně nejoriginálnější. Jeho jazykové a formální textové inovace jsou mimořádné a dodnes nenacházejí výraznou konkurenci. Letos si připomínáme kulatá výročí jeho narození i úmrtí.