H7O
vzorec pro literaturu
11/02/2021 | komentář | Miroslav Balaštík

Za kulturní politiku si můžeme sami

Ty události se ve třetím adventním týdnu sešly téměř na den. Pohřeb světově proslulého novináře a jednoho z hybatelů československého jara šedesátých let Antonína J. Liehma a veřejná diskuse nad Tezemi státní kulturní politiky 2021—2025 pořádaná ministerstvem kultury. Přímá souvislost mezi nimi není žádná, přesto jako by k sobě zvláštním způsobem patřily.

10/02/2021 | ukázka | Ian McEwan

Stroje jako já

Velká Británie prohrála válku o Falklandy a fenomenální počítačový vědec a matematik Alan Turing se věnuje vývoji umělé inteligence… Ukázka z nového románu britského prozaika Iana McEwana.

09/02/2021 | portrét | Jakub Pavlovský

Děti dobře vědí, co mají v knížkách rády

Vědecká skupina Integrální výzkum textu a četby z Univerzity Karlovy zkoumá čtení beletrie u dětí ve věku od osmi do jedenácti let. Výzkumný tým od loňského ledna sleduje, nakolik jsou děti v této fázi čtenářského vývoje schopné napojit beletrii na vlastní zkušenosti. Zároveň sleduje i texty, které jsou dětem v tomto věku nabízeny ve škole. Na konci výzkumu by měly z čtenářských analýz vzejít návrhy nových zážitkových prvků do výuky čtení a výchovy ke čtenářství. Rozhovor s vedoucí skupiny Anežkou Kuzmičovou.

08/02/2021 | recenze | Eva Klíčová

Dějiny Československa jako zápas s ptydepe

Za třicet let svobodného bádání nemáme konsenzuální příběh našich poválečných dějin. Kritika Československa v období socialismu 1945—1989 Jana Rychlíka.

06/02/2021 | téma | Barbora Votavová

Slova a zvuky: Podcasty, kritika, klábosení

Seriál o literatuře a její reflexi v audiopodobě pokračuje hlubší sondou do světa českých podcastů a prvním audioknižním tipem. Jak úspěšné jsou české literární podcasty a co úspěch jednotlivých formátů vypovídá o tom, co vlastně o literatuře chtějí čtenáři a čtenářky slyšet?

05/02/2021 | komentář | Dagmar Urbánková

Foglarův byt — Jestřábův byt

Spisovatelka a ilustrátorka Dagmar Urbánková, která byla v lednu na rezidenci v Praze, i přes tu krátkou dobu napsala báseň v próze inspirovanou svým rezidenčním pobytem a doplnila ji fotkou a ilustracemi z Foglarova bytu.