Tradiční anketu Kniha roku Lidových novin vyhrál spisovatel a nakladatel Martin Reiner s románem Básník o Ivanu Blatném. V anketě s historií sahající až do první republiky hlasovalo přes dvě stě spisovatelů, editorů, překladatelů a vědců. Do první desítky se dostaly také tituly Havel od Michaela Žantovského (druhé místo), životopis Suzanne Renaud od Lucie Tučkové (třetí místo), Flashky Evy Zábranové nebo román Vítr, tma, přítomnost od Václava Kahudy.

Minimálně vítězné knize přibude na přebalu zřejmě informace o udělených cenách — Martin Reiner dostal za Básníka před pár týdny také Cenu Josefa Škvoreckého — a díky mediální pozornosti se zvýší její prodejnost i dalších oceněných. Nutně to ale neznamená, že si je všichni potenciální čtenáři přečtou. Výrobce čteček e-knih minulý týden uveřejnil data týkající se čtenářských návyků v roce 2014. V nich se ukázalo, že méně než polovina čtenářů dočetla oceňované bestsellery, například Goldfinch od Donny Tarttové, která za knihu dostala Pulitzerovu cenu, nebo nedávným filmovým zpracováním proslavené svědectví o otrokářství na americkém jihu, Twelve Years a Slave od Solomona Northupa, či knihu od Gillian Flynn Gone Girl, jejíž filmová adaptace Zmizelá bude letos velmi pravděpodobně soutěžit o Oscary. Ceny a vítězství v anketách mají dopad na lidi coby zákazníky, mnohem méně už coby čtenáře. Statistiky naopak ukazují, že lidé nejčastěji dočítají knížky, s nimiž mají zkušenost, typicky žánrovou literaturu, a tituly, které si vybrali osobně nebo na základě osobního doporučení, nikoli mediální masáže.

Pro většinu literárního trhu nicméně není podstatné, jestli čtenář knihu dočte, ale že si ji koupí. I proto nakladatelé, distributoři i knihkupci hledají neustále nové způsoby, jak literaturu prodávat. S novinkou na tomto poli přichází jedno z největších nakladatelství na světě, Hachette: chce prodávat knihy prostřednictvím sociálních sítí, v testovací fázi je momentálně verze pro Twitter. Nepůjde přitom o promo fotku s odkazem někam do online knihkupectví nebo na stránky nakladatele, což je dnes už běžná praxe, nýbrž o tlačítko „koupit“ u sdílené knihy na samotné sociální samotné. Technologii pro nakladatelství zpracovává Gumroad, firma primárně zaměřená na prodej skrze sociální sítě, a na Twitteru se zatím budou prodávat jen tři knihy, a to navíc v omezeném množství. Pokud se experiment osvědčí, Hachette hodlá program rozšířit  i do ostatních sociálních sítí, třeba na Facebook. Čtenáři si ve výsledku zařídí i marketing.

Každá novinka v knihkupeckém světě se nesetká hned s úspěchem. I když si to obchodník moc přeje. Společnost Apple si to v roce 2010 přála se službou iBookstore a novým zařízením iPad tak moc, že se za zády regulačních orgánů dohodla s šesti největšími vydavateli na snížení cen e-knih v období nástupu obou produktů na trh, především aby nalákali zákazníky na novou platformu iBookstore. Nakladatelé popírají zlé úmysly a monopolní jednání, nicméně vyplatili poškozeným 166 milionů dolarů. Apple naopak vše dohnal k soudu. Finální rozsudek bude znám dnes.

Potíže s literaturou také australský premiér Tony Abott. Rozhodl se v rámci udělování PM’s Literary Award (Premiérova literární cena) ignorovat rozhodnutí soutěžní komise udělit ocenění Stevenu Carrolovi za A World of Other People a udělil ji Richardu Flanaganovi za už Man Bookerem oceněnou The Narrow Road to the Deep North. Australský premiér sice takovou pravomoc má, Abott jí nicméně využil jen den před samotným vyhlášením a poté, co komise Flanaganovu knihu zavrhla. Představitelé literární obce ani komise samotná z toho pochopitelně nejsou příliš nadšení a diskuse se vede hlavně o tom, zdali by politická reprezentace měla takovýmto způsobem zasahovat do chodu literárního provozu.