Mezi zahraničními hosty letošního veletrhu Svět knihy nechyběl ani švýcarsko-islandský prozaik Joachim B. Schmidt, v jehož životopise najdeme málem devatero řemesel a tvůrčí rozkročení přes Atlantský oceán. Českým čtenářům představil román „Kalmann“, tragikomický příběh o prazvláštním zločinu spáchaném poblíž nejsevernější obce Islandu.
Poezie lze číst jako plurál zahrnující nejrůznější přeshraniční přístupy. Mediálního, žánrového i oborového pomezí jsme se dotkli v rozhovoru s básnířkou Vojtěškou Hrázovou, která profesně působí ve školství a příležitostně se věnuje floristice. Mluvili jsme o důležitosti spolupráce, specificích autorských čtení nebo citoslovcích v básni.
Dora Poláková, vedoucí Oddělení hispanistiky Ústavu románských studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, je spoluautorkou a vedoucí kolektivu autorů nově vydané publikace „Moderní hispanoamerická literatura“. Rozhovor o publikaci, která nám v Česku dlouho chyběla a která postihuje klíčová období, směry a reprezentativní autory.
„Čím lepší má člověk představu o tom, co všechno překlad literatury může obnášet, tím více si bude vážit kvalitního překladu a překladatele,“ říká v květnovém rozhovoru v sérii Třicátníci překladatelka Anna Štádlerová. Z jejích odpovědí vyplývá, jak přemýšlí o životě a své práci, ale i jaké má pochybnosti o setrvání v oboru a obavy z umělé inteligence.
„Naučili jsme se mnohem více si vážit všeho, co máme — zcela přirozeně tváří v tvář hrozbě, že o to přijdeme. Doufám, že se konečně zbavujeme komplexu méněcennosti, který byl jedním z největších vnitřních problematických spouštěčů ukrajinské kultury, a to jak té vysoké, tak každodenní,“ říká v rozhovoru Jevhenija Nestorovyč, ukrajinská kulturní manažerka, kritička a autorka.
S básnířkou a pedagožkou Kristýnou Svidroňovou, která působí na soukromém jazykovém Gymnáziu Jana Šabršuly v Orlové-Lutyni na Karvinsku, o technikách a činnostech, které zpřístupňují poezii ve školním prostředí — divnost, kterou si s poezií žactvo často spojuje, podle ní představuje důležitý výchozí bod.