H7O
vzorec pro literaturu
12/11/2022 | ukázka |

K tichu

Povídka Esther Idris Beshirové vznikla na základě její vnitřní potřeby vyjádřit se k fenoménu globálního oteplování, jehož dopady na společnosti po celém světě jsou čím dál zřetelnější, přesto však (a kupodivu) stále ne natolik razantní, aby nás vyvedly z dosavadního způsobu života.

11/11/2022 | glosa |

Jako krtek při hloubení tunelu

„Oddechnu si, když řídká zástavba skončí a znovu se ocitnu ve volné přírodě. Je po třiceti letech života v kapitalismu taková bída vůbec možná? Nejsem dál než pět kilometrů od Diakonie, šest od náměstí a čtyři a půl od Penny Marketu, a přece jsem se ocitl v jiném světě,“ zamýšlí se básník Elsa Aids na svých procházkách během podzimního pobytu v Broumově.

10/11/2022 | fejeton |

Jak (ne)zemřít osamocen

Nekonečné dřevěné police, bezchybně poskládané knihy, všudypřítomný pach vědění, existence mimozemských civilizací, hysterie z historie a zejména všeobjímající múza fabulujících tvůrců. Je čas a prostor naslouchat svému tělu a dát mu to, co chce. Před měsícem mé tělo bažilo po poznání, ale nyní se potácím a hledám veget. Je třeba se trochu zasmát a nebrat bytí tak skutečně.

09/11/2022 | recenze |

Rozprávanie fragmentárne a tak trochu bezbrehé

Kto je Ester Weissová-Fekete? Aj takúto otázku si môže položiť čitateľ, ktorému sa dostane do rúk prozaická kniha „Muž“. Na jej poslednej strane natrafí na informáciu, že ide o pseudonym a: „Pravá identita autora alebo autorky ostáva nateraz skrytá. Také bolo želanie. Mnohých by asi prekvapilo, kto sa pod týmto krycím menom schováva.“

08/11/2022 | fejeton |

Myslet, nebo nemyslet

Nedávno jsem si při četbě knížky o depresi znovu připomněl, že sklouzávání k dichotomiím považují někteří moji kolegové psychologové a psychiatři za průvodní jev životního nastavení, které je často zdevastováno právě depresí. I bez tohoto onemocnění jde v drtivé většině o neadekvátní zjednodušování, i třeba v umění.

07/11/2022 | komentář |

Ještě ke Státní ceně

„Ondřej Nezbeda zveřejnil 1. listopadu 2022 na tomto webu glosu ‚Pět fází smutku nad Státní cenou‘. Považuji za důležité vyslovit se k několika uvedeným bodům, které jsou poněkud zkreslující a manipulativní,“ píše Radim Kopáč. A redakce časopisu Host na to posléze reaguje novým komentářem.