S proudem slov a peněz. Audioknihy vstupují do éry streamingu

Streamovací platforma Spotify definitivně vstoupila na pole distribuce audioknih. Firmě se podařilo ke streamovacímu modelu přesvědčit nejdůležitější nakladatelské konglomeráty. Vyjednávání se však neúčastnili autoři, agenti nebo producenti audioknih, kteří mají z novinky obavy.

Zakladatel a šéf firmy Daniel Ek na začátku října oznámil, že posluchači v Austrálii a Velké Británii se v rámci předplatného dostanou kromě hudby a podcastů rovněž ke knižnímu audioobsahu. Uživatelé ve Spojených státech — čili na největším trhu vůbec — se mají této služby dočkat ještě tento rok.

Audioknihy jsou na Spotify dostupné pouze prostřednictvím prémiových, předplacených účtů. Každý australský či britský uživatel s předplatným má k dispozici přinejmenším sto padesát tisíc audioknižních titulů a patnáct hodin poslechu měsíčně. Pokud tento limit vyčerpá, je možné si za poplatek odpovídající zhruba měsíčnímu předplatnému koupit další hodiny poslechu audioknih navíc. 

Spotify nabízelo ve své aplikaci audioknihy v některých regionech včetně USA už minulý rok. Nejednalo se však o streamování v rámci předplatného, ale o pouhou možnost zakoupit si konkrétní titul a zařadit si jej do své osobní uživatelské knihovny, tak jak to nabízí konkurenční audioknižní platforma Audible, kterou vlastní Amazon, nebo například česká Audiotéka.  

Prezentace CEO Spotify Daniela Eka

Nakladatelé a držitelé licenčních práv se streamovacímu modelu dlouho bránili: z jejich perspektivy je výhodnější nákup jednoho konkrétního titulu, z něhož pak mají procenta zisku, než zpřístupnění celého katalogu najednou v rámci jediného poplatku. Podle časopisu The Wall Street Journal proto vynaložilo Spotify v zákulisí velké vyjednávací úsilí, aby přesvědčilo zástupce „velké pětky“ — pěti největších nakladatelských domů v USA, jejichž produkce představuje většinu anglicky mluvícího trhu — a stovek malých subjektů, že i streamování audioknih je pro ně udržitelná a výhodná strategie. Podle profesního časopisu Publishing Perspectives to byla právě omezená doba poslechu a její dokupování, co přesvědčilo nakladatele ke spolupráci. Vedle toho také zřejmě sehrálo roli červnové zvýšení ceny předplatného Spotify. 

Spokojenost s dohodou však nesdílí autoři. Britská spisovatelská organizace Society of Authors v prohlášení reagujícím na streamování audioknih na Spotify upozornila na špatnou zkušenost, kterou má s platformou většina hudebníků. Příjmy z přehrání skladeb jsou oproti jiným formám distribuce minimální, pokud ale svou hudbu chtějí dostat k posluchačům a fanouškům, nejde se Spotify často vyhnout. Muzikanti se ocitli v pasti. 

„Streamování audioknih soutěží přímo s prodejem, a je dokonce ještě více škodlivé než streamování hudby, jelikož knihu si většinou přečtete nebo poslechnete jednou, kdežto hudba se obyčejně poslouchá vícekrát,“ stojí ve zprávě. Podle Society of Authors také žádné nakladatelství nekontaktovalo spisovatele s informací, že se jejich dílo bude nově distribuovat tímto způsobem. Většina autorských smluv prý přitom v oblasti audioknih neobsahuje možnost streamování — z toho důvodu, že v době uzavírání kontraktu ještě nebyl streaming reálná distribuční možnost. 

O celé věci se nedozvěděli ani literární agenti, kteří spoustu spisovatelů zastupují. Johny Geller ze známé agentury Curtis Brown pro The Guardian uvedl, že ani jeho firmu, která přitom autorské smlouvy spravuje, nikdo před dohodou se Spotify nekontaktoval. „Práva na audio jsou stále důležitější součástí autorské práce a příjmu,“ vysvětluje Geller. Agenti, spisovatelé i jejich organizace se teď podle něj soustředí na budoucí i stávající smlouvy. „Nechceme jít katastrofickou cestou, po které se vydal hudební průmysl.“ 

Society of Authors upozorňuje i na další nebezpečí pro autory spojené se streamováním audioknih. Například požaduje po nakladatelích i Spotify povinnou ochranu proti umělé inteligenci, která se jednak může na streamovaném obsahu trénovat a jednak jej i následně produkovat, včetně strojového čtení. Hlasoví umělci proti této praxi protestovali už dříve, i ve spojitosti se Spotify. To podle časopisu Wired umožnilo společnosti Apple trénovat syntézu hlasu právě na některých audioknihách

Spotify na výtky Society of Authors a literárních agentur zatím nereagovalo.