Domácí knihkupectví: O životních proměnách z favely, jezera i kiosku

Přestože jsme se těšili, knihkupectví zůstávají zavřená. Nezbývá nic jiného než si prohlížet alespoň virtuální katalogy, přehledy novinek v e-shopech nakladatelství či instagramové profily. Abychom vám to ulehčili, požádali jsme recenzentku Radia Wave a týdeníku Respekt Kateřinu Čopjakovou, aby pro vás vybrala tři knižní tipy.

Když non-fiction, tak silnou jako absint. A to píšu s vědomím 24. dne suchého února za sebou a čajem z ostropestřce mariánského před sebou. Několikrát do roka si dopřávám panáka nejlepší novinařiny z české edice Prokletí reportéři slovenského nakladatelství Absynt. Aktuálně čtu příběh Antônia, který se z chudého, tvrdě pracujícího otce stal během pěti let drogovým bossem největší favely v Brazílii. Tím zlomem, kdy nadějný zaměstnanec logistické firmy přešel na druhou stranu, byla vzácná nemoc prvorozené dcery, která by, nebýt peněz půjčených od mafie, zemřela.

Britskému investigativnímu novináři Mishovi Glennymu nejde v jeho krimireportáži Nemesis: Drogová bitva o Rio o relativizování násilí, které organizovaný zločin nevyhnutelně obnáší, ale o důsledné rozpletení systému. A ten se zdá zašmodrchaný jako elektrické vedení ve favele, jehož dráty vedou ke každému patrovému domu, kulturnímu centru, herně, baru nebo chatrči. Glenny nespoléhá jen na četné rozhovory s bossem Nemem ve vězení, ale důsledně ověřuje — u milenek, politiků, novinářů, policistů, rodiny i civilních obyvatel favely. Ve výsledku skládá detailní obraz téměř autonomního státu s vlastními pravidly i rozpočtem, který je přímým důsledkem nezralé a zkorumpované brazilské demokracie. 

Knihu Nemesis: Drogová bitva o Rio lze zakoupit online zde, případně na stránkách vašeho oblíbeného nezávislého knihkupectví.


Prázdniny u vody a úzkost pod hladinou tvoří dva póly skvělého komiksu Jedno obyčejný léto sestřenic Mariko a Jillian Tamakiových. Hlavní hrdinky Rose a Windy se jako každý rok potkávají o prázdninách v letních chatkách na Awago beach. Tentokrát je ale vše jinak, protože opouštějí svět dětí a otevírá se jim ten, kde vládnou dospělí. Mezidobí, v němž se ocitají, přeje zvlášť u starší Rose nedorozuměním, rychlým závěrům a pocitu osamění.

Slunce je ostré a má dlouhé stíny, podobně jako všední situace a nálady, které dívky prožívají. Základní feministická témata jako vztah k vlastnímu tělu, nechtěné těhotenství, samovolný potrat nebo ženská solidarita nahazuje dvojice autorek přirozeně a bez křečí. Jestliže jste někdy pochybovali o schopnosti komiksu coby devátého umění, tento grafický román (mimochodem zakázaný v amerických knihovnách) vás určitě přesvědčí o opaku.

Knihu Jedno obyčejný léto lze zakoupit online zde, případně na stránkách vašeho oblíbeného nezávislého knihkupectví.


Kiosek paní Olgy znám už jako své boty, i když jsem si u ní nikdy nic nekoupila. Strávily jsme tu s tříletou dcerou mnoho večerů a pokaždé ve stejnojmenné růžové knize objevíme něco nového. V obálce má vyříznuté okénko a v něm vysedává paní Olga, melancholická trafikantka snící nad časopisy pro (ne)cestovatele o západech slunce u moře. Není jasné, kolik let už tu sedí, jisté je, že za tu dobu se stala součástí kiosku a kiosek se stal její součástí. Nikdy jej neopouští, jednoho dne ale zjistí, že jej může lehce uzvednout.

Snadnost řešení ji rozjaří a vydá se na cestu. Pastelově vyvedený bilderbuch Lotyšky Anete Melece vznikl na motivy jejího animovaného filmu a před spaním se podle něj vypráví krásně. Hlavně o snech a přáních, na jejichž splnění není nikdy pozdě. Stačí se jen pohnout z místa, což nakonec bývá těžší pro mysl než pro tělo.

Knihu Kiosek lze zakoupit online zde, případně na stránkách vašeho oblíbeného nezávislého knihkupectví.