Literární agenturu možná nahradí literární algoritmus

V posledních třech dekádách měli literární amatéři oproti předchozím staletím novou možnost publikace: internet. Tvůrčí fóra jako Písmák nebo FanFiction.net se stala útočištěm mnoha psavců a startovní čárou několika úspěšných spisovatelů. Ale ani tyto online ostrovy lidové tvořivosti neujdou pokroku, jehož jménem je dnes platforma Wattpad.

Románová trilogie Padesát odstínů a její autorka E. L. Jamesová se za sedm let od vydání prvního dílu staly synonymem internetového literárního úspěchu. Odstíny šedi zprvu vycházely jako erotická fanfikce — fanouškovská literární dopracování a fantazie nad už existujícími romány, filmy nebo i celebritami — k upíří sérii Twilight. E. L. Jamesová pod pseudonymem Snowqueen’s Icedragon publikovala příběhy sexuálních eskapád náctiletých upírů nejdříve jako Master of the Universe (Pán vesmíru) na serveru FanFiction.net a dalších stránkách pro amatérské spisovatele. Až později, po úspěších na internetových fórech, Jamesová vymazala odkazy na úspěšnou upíří ságu, sjednotila děj kolem něžného miliardářského playboye se zálibou v BDSM a vydala příběh jako e-knihu a paperback na objednávku v jednom australském nakladatelství.

Pokračování už je slavná historka — román de facto neznámé autorky, která ale měla díky internetu už masivní čtenářskou základnu, se stal během pár týdnů globálním fenoménem. Příběh E. L. Jamesové inspiroval stovky dalších autorů a autorek, kteří doufají v podobný úspěch. Inspiraci nicméně nehledají jen spisovatelé.

 

Sto tisíc románů denně

Wattpad se zrodil na letišti. Když Allen Lau a Ivan Yuen čekali v roce 2006 ve Vancouveru na let, dali se do řeči. Oba jsou programátoři — Yuen tenkrát pracoval v Lauově firmě, kterou o pár měsíců později opustili — a vášniví čtenáři. Lau přemýšlel nad online aplikací pro amatérskou literaturu, Yuen už dokonce jednu aplikaci vyvinul. Spojili síly a vytvořili mobilní i desktopovou aplikaci určenou pro online sdílení vlastní literární tvorby.

Bylo ale poměrně brzo — nejpopulárnější byl v té době mobilní telefon Motorola RAZR a iPhone a další chytré telefony měly přijít až za nějaký ten rok. Lau s Yuenem se proto věnovali jiným projektům, a i když v roce 2009 vyšla verze Wattpadu pro Android a iPhone, trvalo další dva roky, než prostřednictvím aplikace publikoval vlastní obsah nějaký skutečný amatér. Do té doby Wattpad nabízel obsah z otevřených zdrojů typu Project Gutenberg.

V roce 2013 už měl Wattpad osmnáct milionů uživatelů a přes třicet milionů publikovaných textů. Boční projekt se stal hlavním zdrojem obživy: přibyla možnost hodnotit povídky, sledovat vybrané autory, komentovat konkrétní odstavce a autorům podrobné statistiky. V roce 2012 na Wattpadu dokonce publikovaly některé texty Margaret Atwoodová a Naomi Aldermanová.

Dnes je Wattpad největší světovou platformou pro sdílení amatérského literárního obsahu, má pětašedesát milionů uživatelů, číst se dá přes půl miliardy textů od čtyř milionů autorů. Společnost je navíc zisková — příjmy plynou hlavně z reklamy a příběhů sponzorovaných firmami, jako je Unilever —, což nebývá mezi startupy zvykem. Všechna čísla každopádně letos přitáhla investici jednapadesát milionů dolarů od čínské korporace Tencent a Wattpad se nadále vyvíjí — nedávno vznikla i jeho knižní a televizní divize, zodpovědné za přerod těch nejlepších a nejčtenějších amatérských textů v knihy nebo televizní a filmový obsah.

FanFiction.net naopak vypadá pořád stejně jako v době, kdy na něm začala E. L. Jamesová zveřejňovat své upírsko-sexuální fantazie. Vzhled a dynamika vývoje ale nejsou ty nejpodstatnější rozdíly mezi starou a novou publikační platformou.

 

Čtenáři na prodej

Z fanfiction webů, samovydavatelských platforem nebo blogů už dříve vzešly literární hvězdy. V technickém ohledu nedělá Wattpad nic revolučního, spíše přibližuje internetová fóra, jako je český Písmák či právě FanFiction.net, standardům platným v roce 2018. Převaha Wattpadu, poznamenává magazín Forbes, spočívá prostě v jeho velikosti. Lidé dál píšou a doufají, že si jejich díla někdo všimne.

Skutečná změna oproti dřívější praxi přichází ve chvíli, kdy si díla všimnou čtenáři a z erotické novely psané z nudy se stane hit. To se stalo sérii After Anny Toddové, které na počítadle čtenosti na Wattpadu svítí přes jeden a půl miliardy zobrazení přečetlo a z níž je teď několik úspěšných knih u nakladatelského domu Simon & Schuster a chystá se filmová adaptace.

Kontakt s nakladatelem i filmovou produkční společností přitom zprostředkoval samotný Wattpad, a nahradil tak literární agenturu: největší poučení z Padesáti odstínů totiž je, že server FanFiction.net z těch desítek vydělaných milionů neviděl ani cent. U Wattpadu se naopak spekuluje o obvyklých patnácti procentech z výtěžků knižního vydání After, firma navíc koprodukuje filmovou adaptaci, z čehož také plyne zisk.

Hlavní rozdíl oproti amatérským serverům minulosti je u Wattpadu obchodní model. Jedná se totiž o platformu se vším všudy: klientům — tedy nakladatelským domům a produkčním společnostem — kromě rukopisů a námětů nabízí také komplexní data o demografickém složení čtenářstva, jeho disciplinovanosti při četbě nebo schopnosti sdílet oblíbený obsah na internetu.

 

Logika platformy

Pro Wattpad ve výsledku není důležité, jestli se objeví nová E. L. Jamesová. Podstatný je trvalý přísun hrubého literárního materiálu, z něhož pravidelně vystoupí něco vhodného k prodeji knižnímu a televiznímu průmyslu. O produkci a třídění tohoto materiálu se přitom starají miliony nadšených amatérů.

Svým způsobem je to výhodná situace pro všechny strany — kromě literárních a mediálních agentur: amatéři vědí, že mají skutečnou šanci prorazit; Wattpad má na čem vydělávat; nakladatelské domy dostávají rukopisy rovnou i se čtenáři (ukazuje se, že fanoušci online beletrie si věrně kupují i její případnou tištěnou verzi).

Otázkou zůstává, co přechod na logiku platforem, který se zjevně nevyhne ani knižnímu průmyslu, bude znamenat pro literaturu. Jak ukazuje autor Harrison Kitteridge, existuje poměrně smysluplná strategie, jak se v záplavě textů na Wattpadu dostat do čela popularity — stačí se držet určitého rozsahu kapitol, vyhýbat se některým žánrům, jít na ruku aktuálním trendům a algoritmus snese ovoce, v tomto případě šťavnatou statistiku čtenosti. Nebylo by proto s podivem, kdyby nové platformy daly šanci hlavně algoritmickým šarlatánům a přiblížily knižní produkci té televizní, kdy společnosti jako Netflix vyrábí video obsah na míru poměrně úzce definovaným cílovým skupinám.