OK Doomer

Do klimatické fikce se vkrádá pesimismus. Nakladatelský průmysl zelená. A spisovatelům se vyhrožuje i v Americe.

Klimatická změna je jedním z určujících témat dnešní politiky i mediální agendy. A není to nové téma ani v beletrii, jak ukazuje téměř šedesát let stará tradice „klimatické fikce“, zkráceně cli-fi, blízké příbuzné sci-fi.

I v cli-fi se však věci mění. Literární vědci Andrew Milner a J. R. Burgmann v chystané knižní studii Science Fiction and Climate Change (Science fiction a klimatická změna) ukazují, že do subžánru se vkrádá pesimistický podtón.

Zatímco dosud sice v románech a novelách zařaditelných do ranku cli-fi lidstvo čelilo klimatické katastrofě či jejím následkům, jejich závěr měl většinou optimistický nádech, skýtající naději a víru (alespoň v jedince, když už ne v civilizaci). Dnes podle Milnera s Burgmannem začíná převládat pesimistický fatalismus coby jedna z hlavních „paradigmatických reakcí na klimatickou změnu v současné próze“.

Časopis Wired trend překřtil podle oblíbeného memu na „Doomer Lit“ a jako příklad uvádí třeba nedávno vydaný román Weather (Počasí) od Jenny Offillové. Počasí se odehrává v současnosti a vypráví příběh knihovnice Lizzie, kterou vědomí klimatické krize životně paralyzuje. Na rozdíl od starších titulů řazených do žánru klimatické fikce ale román Jenny Offillové neskýtá rozhřešení — právě kvůli literárnímu realismu. Stejně jako nezná řešení klimatické krize dnešní politická realita, nemůže je poznat ani fikce. Zůstává jen žal doomerů.


Šéf největšího nakladatelského domu na světě Penguin Random House Markus Dohle poslal svým zaměstnancům dopis, v němž líčí zelené úspěchy nakladatelství. Mediální konglomerát a vlastník Penguin Random House, německá firma Bertelsmann, totiž minulý týden ohlásila, že bude do roku 2030 uhlíkově neutrální. A nakladatelský moloch je coby firma s největší mezinárodní působností v portfoliu Bertelsmann jedním z klíčových faktorů pro splnění takového plánu.

Penguin Random House už v roce 2016 zveřejnil Social Responsibility Commitments (čili Závazky společenské odpovědnosti) do roku 2020, dokument, v němž slíbil zodpovědnou produkci knih s minimální ekologickou stopou. Nakladatelství si vytyčilo konkrétně dva cíle — snížit uhlíkové emise o deset procent a používat jen certifikovaný ekologický papír.

A těchto dvou závazků se týkal i Dohleho dopis. Podle dostupných dat Penguin Random House na konci roku 2019 pocházelo devadesát osm procent použitého papíru z certifikovaných a udržitelných zdrojů. A snížit emise se podařilo dokonce o více než deset procent. Podle Dohleho je tak možné, že Penguin Random House bude stoprocentně využívat „zelenou energii“ už v roce 2022.


Uvedení románu American Dirt (Americká špína) spustilo ve Spojených státech ostrou veřejnou debatu o kulturní apropriaci (o kauze jsme psali více zde) i bezpečí autorů. Autorka knihy Jeanine Cumminsová musela zrušit turné poté, co obdržela hned několik výhružných zpráv. Diskusi koncem ledna nezáměrně vyostřil i bestsellerista Stephen King s tweetem, že se spisovatelům v Americe násilím nevyhrožuje. Odpovědi a zkušenosti spisovatelek či nebělošských autorů na sebe nenechaly dlouho čekat — například prozaičce, esejistce a komentátorce Roxane Gayové prý vyhrožuje někdo každý týden.

https://twitter.com/rgay/status/1223382363155005440

Nedávno proto vznikla i speciální stránka, kde mohou spisovatelé sdílet „své“ výhrůžky: Death Threat Quilt (Deka smrtelných hrozeb).



V pátek zemřel básník Stanislav Dvorský. Básníkovi, esejistovi a grafikovi bylo 79 let. Na konci padesátých let spoluzaložil Traditional Jazz Studio, během normalizace publikoval v samizdatu. Za básnickou sbírku Oblast ticha získal v roce 2007 ocenění Magnesia Litera.