Podzimní putování malé nakladatelky

Podzim obvykle pro nakladatele znamená hlavní sezónu — období, kdy lidé nakupují vánoční dárky a nakladatel má možnost naplnit kasu. Napomoci tomu mohly hned tři podzimní knižní akce: Svět knihy Plzeň, Tabook a Podzimní knižní veletrh v Havlíčkově Brodě. Je mezi nimi nějaký rozdíl?

Na začátek trochu statistiky. Letošní, v pořadí druhý Svět knihy v Plzni vidělo přes 8 tisíc návštěvníků, účastnilo se 63 vystavovatelů. Na osmý ročník Tabooku přišlo víc než 3 500 milovníků knih (těžko se to počítá, protože tady je vstup volný), prezentovalo se 80 nakladatelů včetně deseti zahraničních (například i z Korey nebo Izraele). Podzimní knižní veletrh v Havlíčkově Brodě je rekordman — proběhl 29. ročník, za knihami vážilo cestu 16 tisíc lidí a do místního kulturního domu se vměstnalo neuvěřitelných 173 vystavovatelů.

Podstatný rozdíl pro mě nepředstavují statistické údaje ani naše tržby, ale atmosféra jednotlivých akcí. Můj pohled je zcela subjektivní a utvářený především zpoza prodejního pultu. Svět knihy do jisté míry představuje komerční platformu, organizátor se nezapře. „Neobvyklý a inspirativní prostor DEPO2015“ (cituji z tiskové zprávy) se zčásti promění v neoriginální veletržní halu, malí nakladatelé, kteří si nemohou dovolit velký stánek, jsou odkázáni do tržnice s osobitější atmosférou. Plzeň byla pro malý klon pražského veletrhu dobrá volba — publikum je kultivované, na knižním trhu zorientované a nebojí se utrácet.

Podzimní knižní veletrh v Havlíčkově Brodě poráží ostatní akce ve všech číslech. Troufám si říct, že řada z vystavovatelů jezdí do Havlíčkova Brodu kvůli osobnosti organizátorky Markéty Hejkalové. Je neuvěřitelné, co se jí na Vysočině podařilo vybudovat a udržet. Atmosféře veletrhu moc nepomáhá místo konání — Kulturní dům Ostrov — socialistický relikt, jehož jedinou rekonstruovanou částí je restaurace. Ale možná to patří k místnímu koloritu, k jisté lidovosti akce a chvílemi se zdá, že se tu zastavil čas. V Havlíčkově Brodě se sejde celé spektrum vystavovatelů — od velkých komerčních hráčů po malé regionální vydavatele, které jinde nepotkáte. Havlíčkův Brod je zkrátka směsice zážitků.

Festival malých nakladatelů Tábor, foto: TABOOK

Festival malých nakladatelů Tábor, foto: TABOOK

Jediná ze zmíněných podzimních knižních akcí nenese označení veletrh, ale festival — Tabook. A je to zcela příznačné a určující pro charakter události. Tabook má nejmenší návštěvnost, ale považuji jej za nejlepší. Festival je výběrový — nestačí se přihlásit a být připraven zaplatit registrační poplatek, organizátoři vybírají vystavovatele podle kvality vydávaných knih. A nejen to — tady se myslí i na celkový dojem, jednotné pojetí stánků nebo označení vystavovatelů. Na výsledku je to vidět. Programem ožívá doslova celé město, kavárny, galerie. Malým nakladatelům dává účast na Tabooku možnost potkat se, sdílet zkušenosti, podělit se o radosti nebo si poplakat. Do Tábora se nejezdí jen prodávat a nakupovat, Tabook je festival pro milovníky knižního designu, ilustrace a literatury, platforma mimo komerční proud.

Účastí na těchto třech odlišných akcích provedete mimoděk takový malý sociologický průzkum. Plzeň je prosperující krajské město a veletrh společenská událost pro dobře situovanou střední třídu. Havlíčkův Brod leží v jednom z chudších regionů, lidé tu určitě více počítají, nebo se alespoň tak tváří — více dotazů na slevy dostanete už jen v posledních dvou hodinách pražského Světa knihy. Tabook je stylový, do Tábora se sjíždí intelektuálové, umělci, ti, kteří sledují trendy.

Bylo by krásné, kdyby každé větší město u nás mělo svůj vlastní knižní svátek, třeba i s rozdílným zaměřením, pro různé skupiny nadšenců. Ovšem to už bychom my malí nakladatelé trávili veškerý čas na cestách a nestíhali připravovat nové tituly. Možná je tedy dobře, že knižních akcí není víc a že jsme si s našimi čtenáři vzácnější.


Autorka je majitelkou nakladatelství Verzone.