08/02/2016 | zprávy |

Posouvat stránky umaštěným prstem

Amazon spustí kamenná knihkupectví. Prodej e-knih zpomaluje. V McDonald’s se budou prodávat knihy. Google začal vyvíjet i literaturu.

Amazon podle informací časopisu Wall Street Journal plánuje otevřít ve Spojených státech až čtyři sta kamenných knihkupectví. Paradoxně po letech, co kvůli dravé politice internetového obchodu spousta kamenných knihkupectví musela ukončit podnikání. Řetězec Barnes & Nobles, který provozuje napříč Amerikou zhruba šest set padesát obchodů s knihami, například zavře každý rok dvacet z nich. Amazon už jedno fyzické knihkupectví provozuje od listopadu v Seattlu. Na rozdíl od konkurence může využívat data a zázemí svého zřizovatele, takže se knihy nakupují podle chování uživatelů Amazonu v dané lokalitě, u jednotlivých titulů jsou zobrazena hodnocení uživatelů nebo si nakupující mohou osahat různé čtečky a nakoupit e-knihy.


Prodeje e-knih v roce 2015 klesly o 2,4 procenta oproti dřívějšku. Platí to tedy alespoň pro velkou pětku (Hachette, HarperCollins, Pan Macmillan, Penguin Random House, Simon & Schuster), jejíž tištěná produkce tvoří podle agentury Nielsen BookScan padesát šest procent celého knižního trhu a na tom digitálním se podílí zhruba stejnou měrou. Data menších nakladatelů a samovydavatelů zatím nejsou známá, dá se nicméně očekávat, že pokles kolem tří procent bude za rok 2015 typický pro celý segment e-knih.


Fastfoodový řetězec McDonald’s bude ve Spojených státech následující týden prodávat dětem knížky. Dětská literatura, například i Paddington Michaela Bonda, nahradí plastové hračky. Celou akci už počtvrté organizuje ve spolupráci s nakladatelským domem HarperCollins a neziskovou organizací Reading is Fundamental (Čtení je základ). Zástupci McDonald’s tvrdí, že díky spolupráci se podařilo minulý rok prodat přes padesát milionů dětských knih.


Jedním z výrazných trendů poslední doby je rostoucí obliba čtení e-knih na chytrých telefonech. V Googlu, konkrétně v inovačním oddělení Creative Labs, ve spolupráci s malým experimentálním nakladatelstvím Visual Editions pracují na knihách, které platformě smartphonů odpovídají: nedají se tisknout, využívají data dalších aplikací, jsou interaktivní a přizpůsobené prostředí na obrazovce telefonu — neustálým upozorněním, přepínání, menší soustředěnosti uživatele, než jakou má čtenář klasické knihy. Kniha Entrances & Exits Reifa Larsena například při vyprávění využívá online prohlížeč map Google Street View. Reportáž o tom, jak vznikají knihy pro novou dobu, připravil deník The Guardian.