05/03/2021 | zprávy | Zdeněk Staszek

Roztomilý rasismus

Společnost Dr. Seuss Enterprises, která spravuje dílo možná nejprodávanějšího autora dětských knih na světě Dr. Seusse, rozhodla o ukončení publikace šesti jeho knih. Nejen že se špatně prodávaly, ale také obsahovaly rasistické a stereotypní zobrazení nebílých lidí a kultur. Knihy Dr. Seusse po zveřejnění zprávy okupují žebříčky bestsellerů a v amerických konzervativních médiích se debatuje o „cancel culture“.

„Tyto knihy zobrazují lidi způsoby, které jsou zraňující a špatné,“ píše se v úterním oznámení Dr. Seuss Enterprises o konci vydávání šesti knih amerického spisovatele a ilustrátora Theodora Seusse Geisela, známějšího pod pseudonymem Dr. Seuss. Firma k rozhodnutí dospěla po konzultaci s experty z oblasti literatury a vzdělávání. „Klesající prodeje těchto knih jsou jen částí našeho závazku a širšího plánu zajistit, aby katalog Dr. Seuss Enterprises reprezentoval a podporoval všechny komunity a rodiny,“ stojí dále v prohlášení společnosti.

Theodor Seuss Geisel, narozený roku 1904, byl americký ilustrátor, karikaturista, spisovatel a animátor. Umělecké jméno Dr. Seuss si zvolil ještě během vysokoškolských studií. Kariéru začal jako kreslíř pro newyorské časopisy a noviny, například pro Vanity Fair či Life. Živil se také tvorbou reklamy. Jeho první dětská kniha And to Think That I Saw It on Mulberry Street (A já myslel, že jsem to viděl na Mulberry Street), kterou napsal vlastně mimoděk, při krácení dlouhé chvíle na parníku, vyšla v roce 1937. V následujících válečných letech Geisel pracoval především jako politický karikaturista a animátor, scenárista a filmař pro americkou armádu. Po válce se vrátil k dětským knihám — a stal se z něj jeden z nejúspěšnějších spisovatelů vůbec. Jeho knih, proslulých poselstvím o toleranci, respektu k druhým nebo ochraně přírody, se celosvětově prodalo přes šest set milionů a jen v roce 2020 utržila firma Dr. Seuss Enterprises třicet tři milionů dolarů. Theodor Seuss Geisel zemřel v roce 1991.

Na problematické aspekty jeho díla upozorňují akademici a knihovníci v posledních letech často. Samotný Geisel se už za svého života stačil omluvit za své válečné karikatury Japonců a Číňanů — byť dle některých kritiků nedostatečně, jelikož rasistická vyobrazení obhajoval „rychlými rozhodnutími, která tehdy musel dělat každý politický karikaturista“. Ve zmíněném debutu z roku 1937, který je mezi šesticí titulů určených k archivaci, Dr. Seuss zase v sedmdesátých letech předělal postavu „Číňánka“ na „čínského muže“ a zbavil jej na ilustraci stereotypního copu a žluté barvy.

Všechny knihy, jejichž výrobu Dr. Seuss Enterprises ruší, pocházejí z Geiselova raného období a jejich prodeje se pohybovaly v řádech nižších tisíců — nebo si je už nekupoval nikdo. Oproti tomu se jeho největší hity jako Green Eggs and Ham (Zelená vajíčka se šunkou) nebo One Fish Two Fish Red Fish Blue Fish (Jedna ryba druhá ryba rudá ryba modrá ryba) pořád prodávají po stovkách tisíc výtisků. Podle The New York Times proto někteří odborníci předpokládají, že v Dr. Seuss Enterprises se rozhodli spojit manažerské rozhodnutí s morálním postojem a namísto tržeb nabídnout veřejnosti příběh o občanské odpovědnosti.

Dr. Seuss v roce 1957, foto: Al Ravena / Wikimedia Commons

Krok společnosti neuspokojil nejen akademiky a kritiky, kteří by místo nárazové akce ocenili spíše obecnější debatu o tom, co je v současné dětské produkci přípustné. „Jedna věc je odebrat šest knih z poličky,“ komentuje kauzu odbornice na dětskou literaturu ze Simmons University v Bostonu. „Je ale úplně něco jiného zásadně změnit, co na té poličce zůstává.“ Rozhodnutí firmy také popudilo konzervativní část americké politiky a mediální scény. Donald Trump junior nebo vlivný moderátor Tucker Carlson ze stanice Fox News kritizovali krok firmy jako další důkaz „cancel culture“ šířící se americkou společností a snahy demokratů nivelizovat americkou kulturu. Něco podobného si musela myslet i celá řada čtenářů: na Amazonu se knihy Dr. Seusse dostaly do čela bestsellerového žebříčku a ony „zrušené“ knihy se na aukčních portálech jako eBay prodávaly za mnohonásobky své původní ceny. V komentářích k nákupu se často objevovaly naštvané reakce o cenzuře, například: „Tady nevidím žádný rasismus. Jen nadmíru politicky korektní lidi, kteří aktivně hledají, co by je mohlo urazit.“

„Lidi si nepamatují samotný text, vzpomínají na afektivní zkušenosti, které se jim s textem pojí,“ dává celou kauzu do širšího kontextu Ebony Elizabeth Thomasová z University of Pennsylvania. „Bílé děti nebo rodiče si prostě nemuseli urážlivého a stereotypního obsahu všimnout. Já si ho určitě nevšimla.“