Beatnické legendě Lawrenci Ferlinghettimu vyjde příští rok nová kniha. Little Boy (Chlapeček) je kombinace autobiografie, literární esejistiky, poezie a filozofie stylem připomínající proud vědomí. „Nejsou to paměti, jsem to fiktivní já,“ tajemně vysvětluje Ferlinghetti. „Řekněme, že to je experimentální román.“

Lawrence Ferlinghetti, který letos oslavil 99. narozeniny, dokončil poslední knihu už před několika lety. Zavolal svému literárnímu agentovi Sterlingu Lordovi (97 let), který se rukopisu nadšeně ujal. „Myslím, že Ferlinghetti vytvořil něco opravdu mimořádného,“ říká Lord o knize. K jeho překvapení ale v roce 2016 ani jeden z šesti nakladatelů, jež nejdříve vyjádřili zájem, nakonec za knihu nic nenabídl. Lawrence Ferlinghetti agenta poprosil, aby rukopis Chlapečka přestal nabízet.

Sterling Lord se nevzdal. „Měl jsem pocit, že by to byl zločin, nechat to jen tak ležet.“ Lordova vytrvalost z něj udělala jednoho z nejslavnějších a podle Ferlinghettiho i nejlepších agentů v Americe. Byl to Lord, kdo v padesátých letech zastupoval Jacka Kerouaca a několik let obcházel newyorská nakladatelství s jeho rukopisem Na cestě. Stejně jako předloni Ferlinghetti i Kerouac mu tehdy říkal, aby už toho nechal. Lord ale vytrval, a nakonec se mu ještě u nakladatelství Viking podařilo zvednout zálohu pro Kerouaca z devíti set na tisíc dolarů.

Vytrvalost se vyplatila i tentokrát. Nakladatelství Doubleday vydá Chlapečka v březnu 2019, na Ferlinghettiho sté narozeniny, i když sám Ferlinghetti by si přál klidně i dřívější vydání.

Lawrence Ferlinghetti i Sterling Lord jsou i s blížící se stovkou aktivní. Slavný básník píše poezii a literární agent pravidelně dochází do své kanceláře na Manhattanu, kde pod zvětšovacím sklem pročítá nabídky rukopisů — a rozesílá nabídky.


Americká literární scéna zažívá svou #MeToo chvíli. V jádru sporu o násilí na ženách a přiměřených opatřeních stojí spisovatel Junot Díaz.

Držitel Pulitzerovy ceny za literaturu musel před měsícem předčasně opustit literární festival v Sydney. Spisovatelka Zinzi Clemmonsová jej nejdříve přímo na festivalu a posléze na Twitteru obvinila z nuceného líbání, dvě další ženy se přidaly se svou zkušeností s Díazem coby agresorem. Kromě Sydney Díaz dočasně opustil i post předsedy rady Pulitzerovy ceny a pozici píšícího profesora na MIT, v obou případech obvinění vyšetřují zvláštní komise.

Opačný přístup zvolilo vedení literárního časopisu Boston Review, kde Díaz zastává pozici editora prózy: Junot Díaz zůstává editorem. „Na základě toho, co jsme se dozvěděli, jsme se rozhodli pokračovat s Junotem ve spolupráci. Zavrženíhodné jednání popisované v médiích v sobě nemá ten typ krutosti, který spustil hnutí #MeToo,“ píše se v odůvodnění.

V návaznosti na toto prohlášení hned tři redaktoři poezie oznámili, že v Boston Review od července končí. „Co nás zaráží nejvíce, je zjevná arbitrárnost daného prohlášení ohledně toho, co se skrývá za hnutím #MeToo, a absence pozornosti vůči pohybům moci v celebritami řízených médiích a nakladatelském prostředí,“ vysvětlují odcházející redaktoři.

Rozepře v Boston Review si všimla i VIDA, organizace propagující větší zapojení žen a marginalizovaných skupin do literárního provozu. V otevřeném dopise, pod nějž se podepsali spisovatelé, nakladatelé i knihkupci, kritizuje vedení Boston Review za prohlášení, které vypadá jako „šablona racionalizace pasivity, která bod po bodu předkládá logiku naší kultury, jež nedokáže upřednostnit bezpečnost žen a nebinárních osob“.