Za slova se platí

Brněnská sedmikráska zná své vítěze. Amazon bude spisovatelům platit podle počtu přečtených stran. Literatura faktu je v krizi.

Překladatelka Adéla Elbel a komik Pavel Tomeš se stali vítězi letošní Brněnské sedmikrásky. Finále básnické soutěže hostilo Divadlo Husa na provázku v sobotu večer v rámci Noci literatury. Vystupující Pavel Tomeš porazil dalších devět finalistů s básní „Noc v Brně od A až do Z“. Soutěžící recitovali své soutěžní příspěvky na téma „Brno v noci“ — jichž se letos sešlo více než sto — před tematicky složenou porotou, v níž zasedali třeba barman, policistka nebo řidič noční linky autobusu. Jedním z porotců byl i astronom Jan Hollan, který finále zahájil krátkou přednáškou o tmě. Pavel Tomeš si za vítězství odnesl deset tisíc korun.

S odměnami pro spisovatele v zahraničí to naopak nevypadá příliš optimisticky. Amazon prvního července spustí nový model vyplácení peněz autorům a nakladatelům, kteří publikují skrze Kindle Direct Publishing Select. Princip je jednoduchý — čtenář by neměl platit za celou kopii, ale jen za tu část, kterou přečte. Čtečka Kindle konkrétního uživatele nahlásí skrze jeho účet Amazonu, kolik přečetl, a internetový obchod si naúčtuje odpovídající částku, jejíž procentuální část bude následně vyplacena autorům. Kvůli měření přečtených stránek Amazon dokonce vyvinul vlastní metriku normalizovaných stran KENPC (Kindle Edition Normalized Page Count). Části spisovatelů, zvláště autorům náročnější literatury nebo non-fikce, které se nečtou na jeden zátah, se nový systém nelíbí, jiní, především producenti žánrové literatury, jako jsou detektivky a thrillery, jej vítají. Všichni se ale shodují na tom, že Amazon sbírá skrze čtečky Kindle o svých čtenářích až příliš mnoho dat.

Literatura faktu nemá problém jen na Amazonu. Podle deníku The Guardian lze kvalitní non-fiction knihy najít pomalu už jen v edičních plánech globálních univerzitních nakladatelství. Knihy o konkrétních věcech a problémech založené na poctivé rešeršní práci a argumentaci prý vytlačily z nabídky komerční tituly o „velkých myšlenkách“ (big ideas), za čímž se většinou skrývá nějaké populární klišé ohánějící se účelově vybranými výzkumy a vědeckými termíny.