Obracet témata na bříško
Kateřina Tučková patří mezi nejznámější a nejčtenější české prozaiky. Včera vystoupila na Měsíci autorského čtení po ukrajinské básnířce Halyně Petrosaňakové a četla ze své poslední knihy o rodu Offermannů a textilní historii Brna, Fabriky.
Kateřina Tučková, foto: Vojtěch Vlk
Paradoxně, i přes tuto popularitu, jsou prý literatura a spisovatelé ve společenské krizi. Souhlasíte? Co si pod krizí vlastně představit? Vnímám, že spisovatel nemá tu společenskou pozici, jakou míval v době předinternetové. Rychlost současného světa, množství zpráv ze všech jeho konců, pestrá nabídka umění i zábavy, to všechno odčerpává čas ke čtení, a tak i k zhodnocení myšlenek a názorů spisovatele. Autoři mají menší čtenost, a tak i menší mediální a společenský vliv. Ale marná sláva, pokud nějaký spisovatel není takovou osobností, aby si svůj prostor originálním dílem, smýšlením, formulováním a vystupováním vydobyl, plakáním nad jeho minulým významem to nespravíme. I když já cestu v nějakém „navracení společenské role spisovateli“ nevidím, prostě akceptuji bez výkřiků „krize! krize!“, že doba se změnila a pozici literatury oslabilo audiovizuální umění na jedné straně a specializovaní odborníci na straně druhé. Ostatně i pro mě jsou dnes důvěryhodnějšími majáky v bouřlivém moři zpráv a názorů spíš publicisté, vědci, historici. Od spisovatele očekávám především kvalitně odvedenou práci v podobě dobré knihy. Tím ale nepopírám, že pro mě někteří spisovatelé klíčovými osobnostmi jsou a že mě jejich názory zajímají. V tomto však na sebe beru svůj díl odpovědnosti — za své vzdělání a za aktivní formování svých názorů — a pečlivě si vybírám, koho v mediálním prostoru sledovat. Je na každém z nás, jestli to budou vedle publicistů a politiků i spisovatelé, nebo třeba televizní kuchař. Pro mě, a předpokládám, že nejsem jediná, tedy stále spisovatelé i literatura důležitou roli hrají. Když odhlédneme od společenské role spisovatele a literatury — co literatura a psaní dává vám osobně? Radost. Čtení je pro mě zdrojem poučení, inspirace, oddechu, psaní splňuje moji potřebu vyjádřit se k tématům, s nimiž se potřebuji hlouběji seznámit, protože mě trápí, zajímají, vzrušují. Píšu beletrii proto, že mi vyhovuje pohrávat si s těmi tématy v rovině příběhu, zkoumat je v perspektivě několika postav, mít možnost obracet je na záda a na bříško a sledovat, co to s nimi dělá. Čili vyhovuje mi daná témata zpracovat jinak než formou literatury faktu. Ten proces mi přináší naplnění a nakonec zažívám i štěstí, když zjišťuji, že to zajímá i někoho jiného než mě. Na festivalu se potkáte s ukrajinskými kolegy. Znáte ukrajinskou literaturu? Znáte Ukrajinu? Ukrajinu jsem měla možnost krátce navštívit během loňského knižního veletrhu Bookfest, protože mi při té příležitosti vyšel překlad Žítkovských bohyní. Kromě Lvova, kde se veletrh konal, jsem tedy tuto zemi zatím nepoznala, samozřejmě ji ale v posledním roce sleduji pozorněji, a s tím i tamní literaturu. Zajímá mě práce Oksany Zabužko, těším se, až během pětidenní cesty po destinacích MAČe poznám Halynu Petrosaňak a skrze ni poměry na ukrajinské literární scéně.