Lístky orchideje padají pod tíhou nebes
Přinášíme básně z rukopisu ostravského básníka Martina Šenkypla.
Umělé květiny
Umělé květiny
jsem vložil do vázy a
konečně jsem pocítil
radost a uspokojení
Ten pocit bude trvat déle
než já
Umělé květiny
nezvadnou
Mají barvu bezvadnou.
***
Šicí stroj času
prošil mou krásu.
Růže
Jako dítě jsem mamince
kupoval k svátku,
k narozeninám,
či jen abych ji udělal radost;
růže.
Ona je obřadně ponořila
do vázy a tu vázu postavila
v předsíni na skříň – všem na odiv.
Já ji chodil pozorovat,
a krása té růže začínala
postupem dnů uvadat.
Nejprve opadalo několik
okvětních plátků,
pak celá růže uschla
a opřela své zvadlé tělo o vázu.
Myslím,
že někdy v těchto dnech,
kdy jsem pozoroval zánik té květiny,
se navždy zdeformoval
můj vztah ke kráse.
Získal jsem nedůvěru
v samotný život
a v jistých estetických ohledech
jsem zahořkl.
Fotosyntéza
V noci je fotosyntéza bezbranná,
květiny rostou.
Výhled do zahrady je zatarasen
topoly a nocí.
A pes vyje do té noci:
přerušuje tempo souloží a hádek
v pravidelném rytmu.
Nádech a výdech.
Květiny
Dnes ráno jsem se chtěl zabít. Pro dílčí úkoly jsem však na to úplně zapomněl; musel jsem zalít květiny.
* * *
Lístky orchideje padají pod tíhou nebes.
Slunce je dnes tak vysoko, že se začíná podobat měsíci.
O kom mluvíme, když mluvíme o sobě?
Nejkrásnější báseň
Nejkrásnější báseň je ta,
ve které nejsou slova.
Zadívej se na květinu
a čti ty nádherné strofy.
Z toho ti hlava upadne,
člověče nízkej!
Martin Šenkypl (*1984) První básně a povídky začal publikovat již v začátcích vysokoškolského studia v ostravské revue Protimluv. Webový magazín „Čmelák a svět“ zveřejnil jeho básně i koláže, později publikoval v opavském periodiku Nové břehy, v Textech Pavla Kotrly, H_aluzích, Artiklu, A2 a dalších. Knižně je zastoupen v knize „Řezbáři stínů: almanach české poezie“ (Vladimír Stibor, 2016). Ve vlastním nákladu vydal sbírku „Neděle a jiné myšlenky“ (2014). Básnický knižní debut „Černý vesmírný popel“ (2019) vyšel u domovského nakladatelství Protimluv. Dlouhodobě se věnuje existenciálním tématům: lidské konečnosti, úzkostem a obnažování lidské podstaty. Mimo básnickou a prozaickou tvorbu se věnuje surrealistickým automatickým textům a vizuální poezii. Vytváří koláže za použití svých textů, fotografií a nalezených grafických podkladů. Měl již několik výstav.