Trochu Christie, trochu Frankenstein
BBC připravila za pomoci umělé inteligence kurz tvůrčího psaní od Agathy Christie. Na videu jej přednáší sama spisovatelka, respektive její digitální obraz. Možnost virtuálních klonů slavných spisovatelů nechává nakladatele v klidu.
Britská spisovatelka Agatha Christie zemřela v roce 1976. I téměř padesát let po smrti přesto zůstává nejprodávanější autorkou na světě — jejích detektivních románů i povídkových sbírek se prodalo přes miliardu výtisků, jejich slavní protagonisté Hercule Poirot či slečna Marplová se dočkali známých filmových i televizních podob a spisovatelka zůstává jednou z ikon detektivního žánru. A přestože už je půl století mrtvá, i tak nedávno spustila Agatha Christie vlastní kurz tvůrčího psaní.
Britská BBC provozuje službu Maestro, na níž nabízí kurzy slavných osobností — ať už v oblasti psaní, designu, hudby, nebo třeba vaření a byznysu. Jednou takovou osobností se minulý týden stala právě Agatha Christie. Zájemci si tak za 79 liber (necelé dva a půl tisíce korun) mohou pořídit jedenáct lekcí, v nichž se od umělé spisovatelky naučí „napsat dokonalý kriminální příběh“, pracovat s napětím a vytvořit uvěřitelné postavy.
Podobných kurzů lze na platformě Maestro, případně na konkurenční MasterClass najít celou řadu. Lekce od Agathy Christie ovšem vzbudily pozornost ani ne tak obsahem, jako přednášejícím: nejde o žádnou archivní nahrávku, ale o nový digitální projekt. A na náročné produkci a oživení dávno mrtvé spisovatelky se nezanedbatelnou měrou podílela umělá inteligence.
BBC využila AI především k simulaci hlasu Agathy Christie a jejího rozpohybovaného obrazu. Samotný kurz a jeho scénář připravil na základě jejích knih, písemností a rozhovorů tým odborníků. „Pečlivě skládali slova Agathy Christie z jejích dopisů, rozhovorů a spisů,“ řekl člen týmu Mark Aldridge. „Sledovat, jak její postřehy ožívají, byl hluboce dojemný zážitek.“ Kromě Aldridge se na (re)konstrukci tvůrčí metody Agathy Christie podíleli Michelle Kazmer, Gray Robert Brown a Jamie Bernthal-Hooker.
Celý projekt posvětila rodina Agathy Christie, která spravuje její pozůstalost. James Prichard, její prapravnuk a šéf firmy podnikající s právy na díla slavné spisovatelky, dal svolení nejen k využití textů, ale i filmových a zvukových nahrávek. Z nich produkční týmy BBC a herečka Vivien Keene za pomoci umělé inteligence vytvořily audiovizuální reprezentaci Agathy Christie. Keene nejdříve nahrála samotné lekce, v postprodukci se z ní následně stala samotná Christie.
„Lhal bych, kdybych řekl, že jsme neměli žádné obavy,“ řekl Prichard pro The Telegraph. „Ale věřím a doufám, že toto využití AI je nápomocné i etické. Umělá inteligence nenapsala scénář. A jde o akademický průzkum všeho, co kdy řekla o psaní,“ uvádí dědic celý projekt do širších souvislostí.
Použití AI v literatuře a umění obecně vzbuzuje v posledních letech kontroverze. Autorské organizace například žalují společnosti jako OpenAI nebo Meta za neoprávněné využití svých děl k trénování umělé inteligence. Etické spory provázejí rovněž podobně „oživování“ mrtvých lidí — a nejen osobností, herců a celebrit, ale například i příbuzných.
Podle Jamese Pricharda v případě lekcí Agathy Christie tyto pochyby nejsou na místě. „Nastavili jsme si nepřekročitelnou hranici, že musí jít o její slova,“ vysvětluje. „Nemluvíme za ni. Shromažďujeme, co řekla, a skládáme to do stravitelného a uchopitelného formátu.“
I to však přijde Carisse Véliz, profesorce filozofie a etiky z Oxfordské univerzity zaměřující se na AI, extrémně problematické: i když dědicové svolili, samotná Christie s pořádáním kurzu nesouhlasila a ani nemohla. A přestože působí její digitální reprezentace více než věrohodně, nikdy žádná ze slov na videu ve skutečnosti nepronesla.
„Ona tam nesedí. Jde tudíž o deepfake,“ říká Véliz pro The New York Times. Nejmenovaný insider to pro časopis The Bookseller okomentoval s tím, že sešívání různých textů Agathy Christie dohromady bylo opravdu „trochu frankensteinovské“. Naopak podle výzkumníka z Reuters Institutu rovněž na Oxfordské univerzitě Felixe Simona jde spíš o digitální rozšíření Agathy Christie, jelikož projekt jedná v intencích jejího díla i života.
Nakladatelé a agenti v anketě pro The Bookseller vnímají situaci méně filozoficky a více pragmaticky — jako test možného budoucího byznys modelu. A většina zůstává skeptická: čtenáři chtějí primárně číst, nikoliv se dívat na produkčně náročné a nákladné animace dávno mrtvých autorů. Navíc jde o velmi krátkodobou investici. Jakmile je totiž digitální avatar kohokoliv hotový, umělá inteligence už jej může poměrně levně replikovat a využívat. A to už by prý nezajímalo vůbec nikoho.