Jsem introvert, který má rád lidi

„Trochu mě překvapilo velice vlídné přijetí knihy literárními odborníky,“ říká autor románu „Letnice“ Miroslav Hlaučo, letošní vítěz ceny Magnesia Litera Kniha roku. Dnes večer bude hostem Měsíce autorského čtení v brněnském Divadle Husa na provázku.

Není obvyklé, aby se titul oceněný coby debut roku stal současně i knihou roku. Vnucuje se tedy otázka, jestli tak vyzrálé dílo opravdu je vaší literární prvotinou, popřípadě prvním rukopisem nabídnutým nějakému nakladatelství? 

V podstatě ano. Jednou jsem se pokusil něco poslat, ale jen „konzultačně“. A jelikož mi bylo sděleno, že psát umím, napsal jsem Letnice. Ty jsou opravdu prvním rukopisem, který jsem reálně plánoval vydat — což neznamená, že jsem si předtím nedokončil pár jiných (ale to se nepočítá).

„Nestačí nám vědět, že věci jsou, dokonce nám ani nestačí vědět, jak a proč fungují, neustále máme touhu přesně znát i to, jak vznikly, dokonce i proč a kdy a co bylo předtím, když ještě nebyly,“ píšete v Letnicích. Musím se tedy zeptat: jakou historii měl za sebou váš příběh ve chvíli, kdy se stal knižně vydaným románem? 

Jako všechny mé příběhy, žil si někde v hlavě asi 30 let a občas se připomenul. Když dozrál čas, tak jsem ho jenom napsal a poslal. To psaní mi velice extenzivně trvalo přes rok, ale byly mezi tím obrovské, někdy i měsíční pauzy. Intenzivněji jsem psal až teprve posledních sto stránek. 

Miroslav Hlaučo, zdroj: MAČ

Letnice očividně dokázaly oslovit — abych parafrázoval výrok poroty Magnesie Litery — široké spektrum nejen čtenářů, ale i literárních odborníků. Zaskočil vás jejich úspěch? A jak prožíváte všechno to, co přišlo poté — rozhovory, besedy, autorská čtení? 

Nevím, jestli „zaskočit“ je správné slovo. Potěšilo mě to a byl jsem rád, že se naplnil (dokonce přeplnil) můj optimistický odhad. Vzhledem k tomu, jak jsou napsány, předpokládal jsem, že si naleznou svého čtenáře, ale necílil jsem na nějakou užší, specifickou skupinu. Trochu mě překvapilo velice vlídné přijetí knihy literárními odborníky, i když jak mezi čtenáři, tak mezi odborníky se najde pár takových, kterým nesedly — to je přirozené a dokonce žádoucí. Hodně mne překvapil ten poměr pozitivních přijetí k těm méně pozitivním, či dokonce negativním, který je v jejich případě tak 10 : 1. No a rozhovory a besedy si užívám. Jsem introvert, který má rád lidi, protože si myslím, že skrze ně k nám promlouvá náš, lidský svět — a mne to, jak ke mně promlouvá, moc baví. 

Obyvatelé městečka Svatý Jiří přicházejí o své zázraky vlivem příchodu nové doby, ale podle svého duchovního pastýře se nemají čeho bát. My žijeme v technologicky převratné éře, která na nás dennodenně chrlí nové zázračné vynálezy, ale k míru ani blahobytu lidstva to nevede, ba právě naopak. Pořád se nemáme čeho bát? 

Já si myslím, že není důvod bát se. A technologií už vůbec ne. Technologie nejsou samy o sobě špatné (asi ani dobré), jsou lidským výtvorem a já pořád věřím v přirozené dobro v nás, a tedy i v našich výtvorech. A nesouhlasil bych s tím, že nám to nepřineslo blahobyt — právě naopak. Nikdy jsme se — navzdory všem dílčím nepříznivým okolnostem, se kterými se však lidský vývoj potýká od nepaměti — neměli lépe, jen si toho (ale to je asi také přirozené) nedovedeme adekvátně vážit. Trochu jsme zapomněli být skromní, pokorní a trpěliví a pořád máme pocit, že by nám svět měl dávat víc než my jemu, a hlavně hned. Doba je zatím u nás pořád dobrá — někdy trochu paradoxní, někdy s nádechem absurdity, ale zatím bych nezoufal, protože pořád s ní jde ještě něco dělat. Já bych si nepřál žít na jiném místě a v jiné době než v té, ve které jsem dosud žil a žiji. Narodil jsem se do ní, přijal ji a žiji v ní rád svůj život. V jiné bych ho možná žít nedovedl (ale v jiné době bych to taky nebyl já). 

Často se skloňuje inspirace Letnic magickým realismem a postmodernou, odráží se v tom i váš vlastní čtenářský vkus? A bude podobného ražení také vaše další kniha? 

Nevím, jak to mají jiní, ale já jako autor neuvažuji nad tím, do kterého šuplíku budu zapadat více, či méně. V tom, co píšu, se jistě odráží způsob, jakým vnímám svět, a samozřejmě taky to, jakým způsobem a skrze jaké prostředky jsem vnímal světy jiných. Mezi ty jiné patřili i autoři magického realismu a lyrizované prózy, poezie, ale současně i antičtí, renesanční a barokní dramatici (a já nevím, jestli Shakespeare, Lope de Vega, Cervantes nebo Calderón taky nebyli tak trochu magickými realisty) a rovněž velcí romantičtí básníci i prozaici a modernisté jakbysmet. Můj čtenářský vkus je nevybíravě sobecký — čtu, co se mi líbí, co mi nabídne svět, v němž se dovedu orientovat a žít, v němž dokážu sebe nacházet, poznávat nebo se v něm proměňovat. 

A jestli bude podobného ražení i moje další kniha? V širším slova smyslu určitě ano, protože bude moje, a tedy bude vycházet ze mne — a nemám důvod nutit se k tomu, aby tomu bylo jinak. Jestli bude formálně, stylem či obsahem podobná, to uvidíme. Nakonec, já nebudu ten, kdo to bude soudit.

Autor je spolupracovník redakce.