Audioknihy načtené AI a knižní tipy
Rychlého rozvoje nástrojů umělé inteligence u nás začínají využívat i vydavatelé audioknih, o čemž svědčí seriál Městské knihovny v Praze s názvem Nová vlna nebo nová Edice AI audioknižního vydavatelství Témbr. Vybíráme i několik chystaných knižních novinek.
Městská knihovna v Praze, největší veřejná knihovna v České republice, již více než deset let vydává e-knihy zdarma ke stažení (e-knihovna.cz) a v létě tohoto roku odstartovala projekt Nová vlna, který možnost elektronicky číst doplňuje o nabídku literatury k poslechu.
Na začátku roku 2025 došlo k investici do úprav starší učebny v prostoru Ústřední knihovny na Mariánském náměstí za účelem vybudovat profesionální podcastové studio (viz foto). Cílem bylo vytvořit prostor pro vlastní obsahovou produkci (natáčení rozhovorů na zajímavá témata nebo zpracování záznamů z akcí pořádaných v sálech knihovny) a zároveň nabídnout zájemcům příležitost přijít a tvořit vlastní obsah. Momentálně je MKP Studio v pilotním provozu — startují zde první pořady jako Mariánská listování, Virtuální realita nebo Historie mezi řádky. Každý týden také vychází nový díl seriálu Nová vlna. Jedná se o experiment s cílem otestovat spojení generativní umělé inteligence a klasických starších textů české literatury. Smyslem projektu je vyzkoušet, zda lze krátké texty namluvit genericky počítačem, bez živých herců, a zpracovat je do takové podoby, kterou si uživatelé mohou užít zdarma, kdykoliv a odkudkoliv. Nová vlna je tak dostupná v klasických podcastových aplikacích, na YouTube nebo jednoduše na webu.
„Řešíme vlastně velice podobnou úlohu jako v roce 2009 — registrovali jsme velký zájem o e-knihy, ale na trhu nebyl žádný vhodný způsob, jak jednoduše tenhle obsah dostat do knihovny a pro čtenáře. Začali jsme je proto vydávat sami. Hodně jsme se cestou naučili a ty zkušenosti nám teď umožňují využít neuvěřitelné možnosti, které generativní AI nabízí. Jsme hodně zvědaví na reakce, ale zatím zájem posluchačů roste a stejný trend vidíme globálně. Používání generativní AI vyvolává samozřejmě řadu otázek, ale řekli jsme si, že bude lepší nenechat se přejet a na tu vlnu prostě skočit,“ říká Vojtěch Vojtíšek z Odboru knihovních fondů Městské knihovny v Praze.
*
Audioknihy načtené hlasem umělé inteligence se rozhodlo vydávat také audioknižní vydavatelství Témbr, spadající pod nakladatelský dům Euromedia Group. Jako vůbec první titul v nové Edici AI zde vyšla audiokniha Svět levného dopaminu (dostupná pouze ke stažení), kde umělé inteligenci svůj hlas propůjčili přímo autoři knihy Jiří Kryštof Jarmar a Vojtěch Hlaváček. Posluchače tak čeká poslech jejich AI hlasových klonů. Oba autoři jsou přesvědčení, že kvalita posluchačského zážitku tím nijak neutrpí.
*
A závěrem pár knižních tipů z edičních plánů vybraných tuzemských nakladatelství na zbylou část letošního roku…
Zatímco v Liberci se na konci 19. století zaváděly první tramvaje, v Brazílii si přistěhovalci stavěli hnízda na stromech, aby v pralese přežili. Nový román Markéty Pilátové Hnízda (Odeon) vypráví nejen o houževnaté snaze zvítězit nad divokou zvěří, překonat dřinu a války, ale také o úžasu nad novým světem. Mladý český Němec Hans si staví hnízdo a v noci se z něj vydává na náměsíčné toulky pralesem. Potkává se s prastarou indiánkou, jezuity, botaniky a potulnými zabijáky. Jeho cesta je cestou mnoha českých Němců, kteří dodnes žijí na jihu Brazílie, pocházejí z Liberecka, mluví portugalsky a německy a jsou přesvědčení, že jsou Češi. Říkají si bohemios.
Miřenka Čechová se ve svém novém románu Co já? Co ty? (Paseka) zamýšlí nad jednoduchostí, s níž jde druhými manipulovat, a ptá se, kde je hranice toho, co se dá a co už se nesmí odpustit, a jestli je pomsta spravedlivý trest. Zároveň si pohrává s novou literární formou — stylizovaným zvukovým záznamem. Třicátnice Laura vypráví svůj příběh — příběh osiřelé čtrnáctileté holky, kterou si pro sebe v dětském domově vyhlédl starší učitel. Mluví o opuštěných dětech, které se musejí spokojit s odměřenou porcí lásky, o pevném přátelství s drsňačkou Marií i o životě v příhraniční Aši.
Druhý román Jakuba Stanjury Medúzy (Host) pojednává o těch nejzazších společenských tabu. Když vypravěčka románu dorazí do bytu své nejbližší přítelkyně a najde na zemi kaluže krve, udělá něco nečekaného. Hrůzný nález nenahlásí a po kamarádce nepátrá. Místo toho si připraví výpověď, kterou sdělí ostatním, až se začnou záhadným zmizením zabývat. Zároveň znovu pocítí bolest v břiše, kterou lékaři už dlouho neumějí vysvětlit. Tentokrát je ale silnější. Tentokrát zvláštně žahá, pulzuje a vyzývá k otázkám, které s oběma ženami souvisejí víc, než by si přály. Pronikavý psychologický román o konci přátelství, vině a chronické bolesti.
Margaret Atwoodová se v románu Rok potopy (Argo, přel. Veronika Lásková) vrací k postapokalyptické vizi světa po globální katastrofě. Stejně jako v úvodní části trilogie, nazvané Gazela a Chřástal, popisuje autorka hrůzy světa, ve kterém lidstvo v zájmu vědeckého a technologického pokroku nejen mění životní prostředí, ale ničí samo sebe. Tentokrát ovšem situaci, neodvratně směřující k tragédii, nahlížíme z perspektivy dvou žen, které „suchá potopa“ souhrou náhod ušetří. Ren je mladá akrobatka na hrazdě, kterou zachránila izolace v luxusním sexklubu, Toby přežila zabarikádovaná v lázních určených původně bohaté klientele. Oběma ale po čase nezbývá než vyjít do světa, v němž nemohou věřit lidem ani zvířatům, a pokusit se znovu probudit v sobě i v ostatních přátelství a lidskost.