Šmejdit v rodinné minulosti

V úterý 4. listopadu bylo uděleno nejprestižnější francouzské literární ocenění Goncourtova cena. Získal ji spisovatel Laurent Mauvignier za román „La maison vide“. Přinášíme recenzi Míly Janišové.

Prestižní literární ocenění modelují ve Francii život literární komunity — autorské, čtenářské, novinářské i nakladatelské. Předchází jim vysoká koncentrace vydávaných knih koncem srpna a začátkem září, tzv. rentrée littéraire. A obvyklý postupně se ztenčující seznam nominovaných děl.

Porotci nejvlivnější francouzské literární ceny Prix Goncourt tentokrát rozhodli hned v prvním kole — získal ji sedmapadesátiletý spisovatel Laurent Mauvignier za svůj v pořadí třináctý román La maison vide (Prázdný dům), který se od okamžiku vydání držel na předních místech žebříčků prodejnosti. Objevil se na shortlistech i dalších cen, kritika o něm mluví jako o mistrovském kousku, jako o díle nepředstavitelné síly, o prométheovském příběhu, někteří ho považují za návrat velkého románového vyprávění ve stylu francouzské tradice 19. století.

Rodinná sága se rozprostírá na prostoru téměř sedmi set padesáti stran a sto padesáti let a je úzce spojená s opuštěným domem zděděným po předcích, a především s fotografiemi, z nichž byla důsledně vymazána jedna žena. Laurent Mauvignier se nikterak netají tím, že píše o své rodině a o vlastním pátrání po identitě a životě té ženy, babičky Marguerite. Že se pokouší zaplnit prázdné místo v rodinné paměti.

Sledujeme osudy žen drcených patriarchální společností a mužů, jejichž mužnost se projevuje a potvrzuje násilím. Procházíme dějinami dvacátého století, prožíváme válečná traumata a jejich následky, odhalujeme roli církve a její snahu zamést pod koberec to, co se nehodí do představ o spořádaném životě. Před očima nám ožívají decimovaná těla, úšklebky, falešná skromnost, pokřivené touhy, ponižování, pomsty, tíha tradic. A vedou nás k otázkám po roli paměti, po tom, jak sami utváříme své vlastní vyprávění, jak minulost hraje šálivou hru s přítomností. Laurent Mauvignier vypráví příběh „pevnosti mlčení“. „Tenhle příběh je bledým odrazem atavismu, který mi od dětství vnucovali místo rodinného portrétu,“ říká. Kritici autora přirovnávají k Balzacovi, Maupassantovi i Zolovi. Ovšem Mauvignier pátrá v minulosti, kdežto všichni zmínění velikáni bez berličky autobiografie popisovali především svou současnost a snažili se pojmenovat její nešvary a rány. A v tom je rodák z Tours více než dnešní.

Zacelovat díry v rodinné historii a sám sebe v ní ukotvovat se teď zjevně ve Francii nosí. Je ostatně překvapivé, nakolik se díla finalistů Goncourtovy ceny v tomto ohledu podobají — protagonisté a protagonistky pátrají po tutlaných, urputně zamlčovaných osudech svých příbuzných a zároveň vyprávějí vlastní bolestnou historii. Šest z deseti porotců Goncourtovy ceny zvedlo ruku pro Mauvigniera, čtyři zbývající hlasovali pro román Caroline Lamarche Le Bel Obscur (Krásné temno). I její hrdinka se snaží najít své vlastní místo ve vztahu s homosexuálním manželem a zároveň pátrá po příbuzném, okolo něhož panuje neprostupné ticho. Kolkhoze (Kolchoz) Emmanuela Carrèra, oceněný Prix Medicis, vykresluje na pozadí rodinné ságy život a osobnost spisovatelovy matky, historičky Hélène Carrère d’Encausse,

Přizpůsobuje se francouzská literatura současným individualistickým a narcistním trendům, kdy kdekdo sdílí svůj život na sociálních sítích a v televizních studiích? Podle Francise Geffarda z nakladatelství Albin Michel je dnes pro mnoho spisovatelů a spisovatelek snazší říkat „já“ než „my“ a vyprávět sebe sama spíš než tvořit fiktivní svět, který občas realitě jen stěží konkuruje.

Ocenění jednoho z románů rekonstruujícího rodinné vyprávění předpokládali členové porot, kritici i čtenáři. A tak na konci jarmarku literárních cen mají všichni pravdu. Stejně jako loni jednotlivé ceny dekorují podobný typ narace a témat. Dominovala klidná vážnost, střízlivost, realistické romány, které se nesnaží ani tak inovovat, jako spíše obstát.

A ještě pozitivní poznámka na závěr: Všichni porotci Goncourtovy ceny měli letos na klopě placku s nápisem Je suis Boualem Sansal. Jakou radostí pro všechny musí být omilostnění a propuštění vězněného spisovatele jen pár dní po vyhlášení Goncourta!