18/05/2020 | zprávy |

Polská literatura a dvě petice

Českou literární scénou hýbou kromě nekonečných diskusí o problémech tuzemského knižního trhu také polské ozvěny zrušeného Světa knihy Praha, „kauza Petrkov“ nebo spory kolem „plovoucí galerie“ (A)VOID na pražské náplavce.

Své pokračování má „kauza Petrkov“, vyvolaná zprávou o prodeji památkově chráněného zámečku, který obýval Bohuslav Reynek se svou manželkou, francouzskou básnířkou Suzanne Renaud, i jejich synové — fotograf Daniel a překladatel Jiří. Proti prodeji se ozvalo již na dva tisíce hlasů, z velké části podepsaných pod peticí Zachraňte Petrkov!, jiní jsou ovšem přesvědčeni, že už není co zachraňovat.

„V Petrkově je vše a navždy ztraceno. Pokud by stát měl tento kdysi tak cenný objekt koupit, pak snad jen proto, aby zde udělal výstražnou expozici ničení lidského ducha a kultury,“ řekl v anketě Respektu básník Václav Vokolek a téhož názoru je i publicista a spisovatel Aleš Palán, který na své facebookové stránce napsal: „Příběh Petrkova skončil před mnoha desetiletími, když zemřel Bohuslav Reynek. Jiří s Danielem, pro mě jedni ze zásadních lidí mého života, ho proměnili a nechali znít ve fascinujících ozvěnách. Jejich smrtí ale vše skončilo. Je to škoda, ale je to fakt. Takový je život, taková je smrt. Básně, grafiky, fotografie, překlady naštěstí trvají. Přežijí i bez toho baráku. Věnujte pozornost jim — a ne cihlám.“

Zámeček v Petrkově, foto: Wikimedia Commons

Podle ministerstva kultury je po jednání s představiteli Kraje Vysočina zřejmé, že kraj Petrkov nekoupí. Ministerstvo ale stavbu považuje za kulturně velmi významný objekt, a bude proto o koupi dál jednat. Pokud se podaří peníze nad rámec rozpočtu resortu získat, mohl by zámeček provozovat Památník národního písemnictví.


Další petice hojně podporovaná literáty a dalšími představiteli tuzemské kulturní scény, mající aktuálně již přes 3000 podpisů, vznikla na podporu pražské (A)VOID Floating Gallery, které kvůli stížnostem místních obyvatel hrozí vyhoštění z náplavky na pražském Rašínově nábřeží.

Na podporu místa, které bylo v uplynulých letech dějištěm desítek literárních a hudebních akcí, kromě toho vystoupili formou krátkých videí na YouTube kanálu této „plovoucí galerie“ například Sylva Fischerová, Kamil Bouška, Josef Straka, Marie Šťastná, Ladislav Zedník, Simona Racková nebo Adam Borzič . Právě zde by se měl také ve dnech 30. až 31. května konat Festival malých nakladatelů.

Sylva Fischerová čte na podporu (A)VOID Floating Gallery

Ve dnech 14. až 17. května měl v české metropoli proběhnout další ročník mezinárodního knižního veletrhu a literárního festivalu Svět knihy Praha s Polskem coby čestným hostem. Ze známých příčin byla akce pro letošek definitivně zrušena. S polskou literaturou se lze i tak pravidelně setkávat.

Vedle řady vycházejících knižních překladů (a jejich recenzí) připravily nejrůznější platformy a média ve spolupráci s pražským Polským institutem a krakovským Instytutem Książki řadu materiálů, publikovaných v tisku i na internetu a věnovaných prezentaci bohaté literatury našich sousedů.

Časopis A2 přinesl číslo věnované současné polské literatuře (10/2020), představující mj. tvorbu autorů z okruhu varšavského časopisu Lampa, polské prozaičky Martyny Bundy nebo představitelů mladé básnické generace a obsahující též literární přílohu Nová polská próza. Pokud jde o internetové „polské ozvěny“, kromě několika textů na webu iLiteratura.cz (mj. rozhovory s literárním vědcem Jiřím Trávníčkem a ilustrátorem Piotrem Sochou nebo portrét spisovatele Wiesława Myśliwského) se jedná především o videa, ať už v rámci prezentace Světa knihy na Mall.tv (překladatelé Michael Alexa a Lenka Kuhar Daňhelová, básnířka a překladatelka Zofia Bałdyga) nebo na YouTube kanálech Polského institutu (kde o polské literatuře hovoří mj. Jáchym Topol či Petr Borkovec) a nakladatelství Fra (polská básnířka Marzanna Kielar očima Lucie Zakopalové a Michaela Alexy).

Časopis Host se v červnovém čísle bude rovněž věnovat současné polské literatuře. Například té reportážní v překladu textu novinářky a reportérky Olgy Gitkiewiczové.