|
|

Včetně Hauptbahnhofovy perspektivy

„Mezi Klausem a Babišem: desetiletí morální zkázy“ — tak by se mohla jmenovat sbírka fejetonů Václava Jamka, kdyby se tvorby jejího názvu chopil ostřílený titulkář některého ze seriózních českých deníků. Autorskému požadavku pojmenovat soubor Na onom světě se tomu budeme smát by se onen editor…

Přečíst celé
|
|

Nenaděláš nic

Nic. V té knize není nic, co by vás ji nechalo přečíst, odložit a zůstat stejným. V té knize není nic, co by se nedotýkalo každého z nás. Nejde v ní, jak by se mohlo zdát, pouze o umírání a smrt. Odkazuje k celému širokému prostoru života předtím, než se člověk dostane na limit. V té knize není nic…

Přečíst celé
|
|

Ten druhý Baťa

Na zlínském náměstí Práce naproti jedné z dominant baťovské fabriky, mrakodrapu Jednadvacítky, se nachází sochy dvou mužů. V popředí se svým typickým sebevědomě rozkročeným postojem, rukama v bok a pohledem vizionářsky upřeným do dáli stojí Tomáš Baťa, zakladatel obuvnického impéria, a o několik…

Přečíst celé
|
|

Slož si svou (jeho, jejich) paměť!

Rubikova kostka je — jak každý ví — mechanický předmět složený z mnoha malých barevných kostiček, jež jsou kdesi uvnitř propojeny, takže s nimi lze v několika rovinách zdánlivě libovolně otáčet. Pokud je tedy tento hlavolam neuspořádaný, ponouká hráče k tomu, aby s ním kroutil tak dlouho, až se mu…

Přečíst celé
|
|

Tři a půl kila českého designu

V posledních letech se objevují původní české knihy o designu, kterému ve srovnání s výtvarným uměním stále schází patřičné teoretické a historické zhodnocení. O nové, třiapůlkilové publikaci Design v českých zemích 1900—2000, která je výsledkem desetileté badatelské činnosti, se mluví v…

Přečíst celé
|
|

Nulové ambice

Adéla Knapová, kmenová redaktorka Reflexu, je autorkou dvou prozaických knih. Její první román Nezvaní vyšel v roce 2003, Nemožnost nuly vyšla v loňském roce v nakladatelství Fra. Nemožnost nuly je knihou pochmurného námětu a téměř nulového děje. Sledujeme nijak mimořádný život hlavního hrdiny —…

Přečíst celé
|
|

Bloudění barokem

Překladatel, literární kritik a vysokoškolský pedagog Marek Vajchr se ve Jménech příběhu představuje podruhé jako svébytný prozaik a stejně tak jako ve své prvotině Proml...čitelnost (1996) traktuje i zde rodovou historii, tentokrát ovšem zasazenou do mnohem širšího společenského a hlavně…

Přečíst celé
|
|

Pindy ze sítí

Zuzana Fuksová, polovina Čokovoko, což je něco jako kapela (hiphopové a kostýmní duo), napsala knihu Cítím se jako Ulrike Meinhof. Podtitul „Statusy a tweety“ hodně napoví. Jistě, je to něco jako próza: tedy proud zápisků zachycených ve všemožných sférách lidské existence a s nepochybným citem pro…

Přečíst celé
|
|

Z dějin nevšednosti

Ve své nové próze Vyšehradští jezdci ohledává Stanislav Beran především žánr historizující prózy. Není to v jeho případě situace zcela nová — už v předchozí povídkové sbírce Žena lamželezo a polykač ohně s historickými náměty v některých textech pracuje, ovšem ve Vyšehradských jezdcích tvoří…

Přečíst celé
|
|

Aťmír, Mušňůra a smrt

Prvotina Dostálové je anotována jako autobiografická výpověď, v autorčině stručné biografii na poslední straně knihy pak objevíme informaci „dcera spisovatele a režiséra Zeno Dostála“. Skutečně také v textu najdeme autentické životní reálie, osoby, místa, fakta, a to bez šifrování či zametání stop…

Přečíst celé
|
|

Strach a hnus na fesťáku

Nevzpomínám si, že bych kdy četl prózu z prostředí nějakého festivalu. Lukáš Csicsely ji napsal a jmenuje se Svátek. Mapuje v ní pět dní mladíka Marka na nejmenovaném filmovém festivalu. „Film“ ovšem neběží na plátně, nýbrž v ulicích mezi sály. Jde v něm taky o lásku v mysteriózním hávu, alkohol,…

Přečíst celé
|
|

Když bylo možný všechno

V roce 2011 vyšly první Kmeny, výpravná publikace mapující soudobé subkulturní proudy, za jejímž vznikem stál rapper a multižánrový tvůrce — příslušník několika kmenů — Vladimir 518. I díky fotografovi Tomáši Součkovi kniha působí trochu jako magazín plný — ač ne úplně postprodukčně přeleštěných,…

Přečíst celé