S koncem roku přichází čas bilancování. To na sebe v literární oblasti bere podobu anket. A také anket. A kromě toho ještě nějakých dalších anket.
Při červencovém projednávání novely mediálního zákona Andrej Babiš prohlásil, že proti zvýšení koncesionářských poplatků bude „krvácet na barikádě“. K jeho heroickému tažení se teď přidala i komerční rádia sdružená v Asociaci provozovatelů soukromého vysílání, která spustila dezinformační kampaň…
Na Slovensku v reakci na kroky tamní vlády a ministerstva kultury vznikla platforma „Otvorená Kultúra!“. Ta vyzývá, aby kulturní a umělečtí činovníci na protest proti omezováním svobody a krácením rozpočtů odešli ze svých funkcí v odborných komisích. Je to však žádoucí?
Magnesia Litera prošla dalším kolem kritiky. Není však čas na úplně novou literární cenu? Zakládají ji společně literární časopisy A2, Host, revue Prostor, Souvislosti a Tvar.
V posledných mesiacoch mám často pocit, že na Slovensku žijeme v atmosfére známeho meme, kde Tintin a kapitán Haddock sedia za stolom a zdrvený Haddock hovorí, „What a week, huh?“ (To bol ale týždeň!). Tintin mu odpovedá, „Captain, it’s Wednesday“ (Ešte je len streda, kapitán). Aj nám teraz čas…
Na Slovensku sa často varuje, aby sme nešli „gréckou cestou“. Myslí sa tým, samozrejme, ekonomické nastavenie, no podľa mňa je treba vnímať to v širšom kontexte, najmä s ohľadom na oveľa odvážnejšiu grécku politickú imagináciu.
Aktuální francouzská stopa v české literatuře pro děti a mládež se v poslední době prohlubuje, a už to není zásluha hlavně jednoho rodinného nakladatelství založeného romanistkou a ilustrátorem na jednom vinohradském stole. Komentář Kateřiny Čopjakové o francouzském vlivu na českou dětskou…
Tentokrát stručně: co na to stát, když máte děti a chcete psát. Přinášíme komentář Anny M. Morel.
V Česku máme mimořádně hustou síť veřejných knihoven. Jejich napojení na současnou literární scénu je ovšem různé. Jsou knihovny, kde ve fondu nemají jedinou z knih, jež loni obdržely Literu. Ale i knihovny, kde vám poradí, která z oceněných je nejlepší.
Několik hvězdných amerických nakladatelů si založilo nový projekt. A nakladatelský start-up kromě nového způsobu placení honorářů chce proměnit i způsob, jakým fungují redakce.
Vizuálnímu smogu a smutné podobě českého veřejného prostoru se věnuji už delší dobu. A pravidelně si potvrzuji názor, že je potřeba především trpělivá osvěta a dlouhodobé vzdělávání veřejnosti. ČT pustila do světa pořad „Identita — příběh českého grafického designu“, který se o to snaží. Zdánlivě.