„Kdo ví — možná se facebookové skupiny stanou součástí zanikajícího světa, který leckdy tak urputně zaznamenávají,“ píše básník Lubomír Tichý v dalším dílu svého seriálu o prorůstání digitálních a venkovských prostorů.
Cesta na kole okolo vesnice, okolo výčepu, okolo hradu. Samoobsluha a kino, uvolněná vnímající mysl. Básnická mikroreportáž Lubomíra Tichého.
„Ze začátku nebyly prodeje nic závratného, i když o dvaceti tisících prodaných výtiscích ročně si může český spisovatel nechat jen zdát.“ Přinášíme sloupek z rubriky Mikrostop, jež se zaměřuje na zvláštní, drobná a opomenutelná výročí.
Papež František nebyl jen inspirativním duchovním a autorem přelomových encyklik, ale také empatickým čtenářem, jak ve svém komentáři poukazuje teolog a komparatista Tomáš Sixta.
„Když člověka bolí špatně lokalizovatelná vykořeněnost — zdánlivě nepřeklenutelná vzdálenost od místa, z něhož vzešel —, obrátí se k dynamičnosti mezilidských vztahů. V překladu to znamená jediné: opře se o pletivo kolektivní identity.“ Pravidelný sloupek Emmy Kausc pro časopis Host.
Ve věku 89 let zemřel Maria Vargas Llosa, peruánský spisovatel a esejista, držitel Nobelovy ceny za literaturu. Za jeho tvorbou a životem se ohlíží překladatelka jeho knih, hispanistka Anežka Charvátová.
Množství způsobů nostalgického prožívání u mých vrstevníků fascinuje — možná i v kontextu toho, jak intenzivně se v posledních letech budoval mýtus o spasitelské liberální generaci hledící dopředu.
Dívka je nehotová, chybující, roztomilá a zranitelná. Vzbuzuje tak mnohem větší empatii. Naopak žena je drsná, hotová, dospělá. Vztah dívky a ženy tedy není rovnocenný, ani nemůže být. Spisovatelka Sára Zeithammerová se ohlíží za dánským filmem „Dívka s jehlicí“.
„Výsledkem rezonujícího čtení je nejen nové chápání díla, ale přímo proměna našeho vztahu ke světu: otevíráme se možnosti, ba přímo dílo vyzýváme, aby nás čtením učinilo jinými,“ píše Jan Váňa ve svém pravidelném sloupku ze světa sociologie literatury.
„Tady, jsem si jistá, skončil ruský protest i poslední možnost nedopustit velkou válku. Myslím na tu promarněnou šanci často,“ vzpomíná na osudnou chvíli před vypuknutím ruské agrese Alena Machoninová.
Co to znamená ztrácet své místo, pozorovat, jak mizí pod rypadly bagrů? A co to znamená přicházet o intimní prostor ve světě sociálních sítí? Básník Lubomír Tichý se znovu vydává na hranice digitálního venkova.
Pravidelný sloupek Jana Váni „Laboratoř“, v němž zkoumá propojení literární vědy a sociologie. A také to, co znamená laboratoř v humanitních a společenských vědách.