|
|

Fluktuace osmdesátými roky

Biografické narativy z období totalitních režimů čtu jako pohádku. Vím, kdo je kladný hrdina, který pod jhem establishmentu strádá a trpí, rozeznávám záporné postavy „černokněžníků“. Očekávám vodopád výčitek, pokory, vzlykavého popisu nactiutrhání i ješitných projevů hrdinství proti zlotřilé…

Přečíst celé
|
|

Svíjet se postmoderně

Pro svůj třetí literární opus si Hana Lundiaková, nejen spisovatelka, ale i zpěvačka a akordeonistka skupiny Stinka, dala předsevzetí „napsat knihu, která by svým pohledem na svět připomínala složené oči u hmyzu. Měla by přinést čtenáři jiný zorný úhel, než je člověku dán. Větší. A zároveň umožnit…

Přečíst celé
|
|

Úroda z literárního záhumenku

Kde je hranice mezi četbou kvalitní a stupidní, mezi centrem a periferií literatury, je věcí vkusu čtenáře či odborné zkušenosti literárního vědce a kritika. Po roce 1989 se tato hranice mnohdy stírala v kontextu bujících nakladatelství a záplavy triviálního čtení. Situace po téměř čtvrtstoletí je…

Přečíst celé
|
|

Jak držet povídku zkrátka

V pořadí již dvanáctou knihu vydal prozaik, kdysi také evangelický farář, topič, koordinátor v nadaci Člověk v tísni či zakladatel a jediný redaktor nakladatelství Medard Petr Pazdera Payne. Svou poslední knihu však vydal v nakladatelství Cherm díky redaktorské péči Jana Šulce (též autora doslovu)…

Přečíst celé
|
|

Trochu iritující zábava

Hned od prvních stránek je jasné, že před sebou máme knihu profesionála v nejlepším smyslu slova. Igor Malijevský vydává knihy poezie i prózy. Spolupracuje s Českým rozhlasem a s divadlem Archa, kde provozuje literární kabaret spolu s Jaroslavem Rudišem. Vedle toho však také fotografuje a svými…

Přečíst celé
|
|

Prvotřídní stereotypy

Literárněvědný svazek V souřadnicích mnohosti koncepčně i časovým záběrem navazuje na V souřadnicích volnosti, shrnující literární dění první svobodné dekády. Kolektiv autorů pod vedením redaktorů Aleny Fialové, Petra Hrušky a Lenky Jungmannové v něm s minimálním časovým odstupem vyhodnocuje…

Přečíst celé
|
|

Historický imperativ

Interpretace historické zkušenosti zdaleka nepatří jen „odborníkům na fakta“. Naopak při hledání „pravdivé“ minulosti se logicky dostávají do křížku nejrůznější společenské skupiny vykladačů. Postkomunistické Česko je toho zářným příkladem. Beletristický příspěvek Jiřího Bigase nepřehlednou situaci…

Přečíst celé
|
|

Putna zdraví Putina

Martin C. Putna rozhodně není autorem, který by se bál prezentace kontroverzních témat na veřejnosti — pro vystudovaného rusistu je navíc dnešní doba přímo nabízí. Jelikož ale kvalifikace ve zmíněném oboru v leckom automaticky budí podezření z bezbřehého rusofilství, hned v úvodu knihy čteme:…

Přečíst celé
|
|

Monotónní paradoxy

Snad žádný recenzent nemá radost, když před ním přistane knížka, na niž lze jen těžko aplikovat literárněvědné poučky. To je i případ výboru z Měsíčních povídek Patrika Linharta (z let 1996—2014) nazvaného Šílený Trist. S jistotou tu lze totiž tvrdit hlavně to, že nejde o povídky. Na to jsou jeho…

Přečíst celé
|
|

Antimeresjev

Slovenský prozaik a překladatel Pavel Vilikovský, držitel mnoha ocenění jako Cena Dominika Tatarky (Krutý strojvodca, 1996), středoevropská Cena Vilenica (1999) či Anasoft litera (Čarovný papagáj a iné gýče, 2006), ve své tvorbě mnohdy staví obyčejné postavy do nepříjemných životních situací a…

Přečíst celé
|
|

Čtyřikrát Romkou

Mezi píšícími Romy jsou nápadně početně zastoupeny především autorky, a to od samotného počátku: první autorský počin z pera Roma, který široce zarezonoval, byla divadelní hra Eleny Lackové Horiaci cigánsky tábor z roku 1946, první romsky vydaný autorský text byl pak fejeton Tery Fabiánové ve…

Přečíst celé
|
|

Opuštěná v normalizaci

Umělecká historička Milena Slavická patří ke generaci, která prožívala normalizaci ve věku, jejž dnes běžně spojujeme s kariérním rozletem a vrcholem tvůrčích sil. Nějakým nejen kariérním rozletům ovšem tehdejší poměry moc nepřály. Možná tato někdejší zkušenost určuje rmutné ladění obou autorčiných…

Přečíst celé