Na konci května vstoupil do českých kin francouzský snímek „Saint Omer“. Dva roky staré drama, které na festivalu v Benátkách získalo cenu poroty, vypráví o jednom z největších tabu — vraždě vlastního dítěte.
„Myslím, že je dôležité živiť, kŕmiť, vyživovať svoju predstavivosť, svoje vnútorné zdroje a potom sledovať, na čo sa predstavivosť napája,“ říká Juliana Sokolová, jejíž básnická kniha „Domáce práce“ získala před pár týdny na Slovensku nominaci v ceně Zlatá vlna.
Jak může procházka po vyvýšené terase newyorkské High Line a návštěva malé výstavy s širokoformátovými fotografiemi Josefa Koudelky proměnit celý den? Sloupek newyorské bohemistky Michelle Woods pro časopis Host.
Většina nakladatelů i autorů si počátkem léta bere zasloužené volno, ale absenci obvyklých autorských čtení, besed a dalších akcí spjatých s knihami čtenářům v červenci naštěstí vynahradí hned několik menších i větších festivalů s bohatým literárním programem.
Zatímco studující konec semestru kvůli zkouškovému obvykle proklínají, já se těším a raduji. Studentské eseje totiž znamenají přísun originálních, byť někdy i docela šílených prací o tom, v čem jsou pro sociologii přínosná literární díla a co se sociologie může od literatury naučit. Nový sloupek…
„Lze říci, že Matějčková drží postmoderní pozici.“ Jan Géryk nad filozofickou knihou Terezy Matějčkové „Bůh je mrtev. Nic není dovoleno“, která letos vyhrála Magnesii Literu v kategorii publicistiky.
Přinášíme básně z rukopisu ostravského básníka Martina Šenkypla.
Trilogie „Šikmý kostel“ Karin Lednické se drží na předních příčkách bestsellerů a na Databázi knih neklesá jejich hodnocení čtenářů pod 95 procent. O rodinné kronice ze ztraceného hornického města diskutují v podcastu Kverulanti historik a bohemista Kamil Činátl a literární kritici Kryštof Eder a…
Výročí smrti se vždycky hodí. K oslavě, vzpomínce, usebrání. Obzvlášť pokud jde o významnou osobnost. To se pak takové oslavy mohou pořádat ve velkém a skvěle se na to píšou granty. Letos to vyšlo na Kafku a jeho sté výročí smrti.
Národní divadlo Brno uvede 14. června premiéru opery s názvem „Here I am, Orlando“. Jak vzniká kolektivní dílo a kdo je Orlandem naší doby? O cestování časy, kulturami, jazyky a o vrstvení okamžiků a inspiraci jménem Virginia Woolf hovoříme s autorkou libreta Viktorií Knotkovou.
Editorský počin roku. Případně „jeden ze zázraků, o kterém sní každý nakladatel“. Tak píší zahraniční média o nedávno vydané knize francouzského historika umění Thomase Schlessera „Les Yeux de Mona“, Moniny oči.
Ještě jí nebylo 20 let, její básnický talent je nesporný, je to vnučka XY… To si přečte každý, kdo bude pátrat po tom, kým že je debutující básnířka Markéta Mikulášková, která podle svých slov začala psát básně už v 11 letech.