Věčná otázka nakladatelů je, zdá se, definitivně vyřešena. Má-li být dnes kniha úspěšná, musí být toxická, potvrzují prózy Jakuba Stanjury.
Pouť zásvětím, hotelovým očistcem, kancelářským peklem, vlastním podvědomím. Komiksový autor Branko Jelinek vydal své zatím nejambicióznější dílo s názvem „Oskar Ed: Můj nejlepší přítel“.
Letošním laureátem Nobelovy ceny za literaturu se stal maďarský spisovatel László Krasznahorkai. Autor temných, vizionářských próz o úpadku, víře a absurditě moderního světa. O sugestivnosti jeho stylu a překladatelských výzvách vypráví překladatelka jeho děl Simona Kolmanová.
De Stoop napsal napínavou a jímavou rekonstrukci brutálního zločinu. Namísto hlubší analýzy sociálního a psychologického pozadí ale nabízí schematicky nostalgický koncept, který se smrtí jeho strýce souvisí jen velmi volně.
„Driftbook“ Josefa Kroutvora je knihou poutní, vyzývající k výpravám pěším, čtenářským i duchovním. Zápisníkem vyplavených maličkostí, kterými je potěšení se probírat, ale i přebírat je jako ohlazená dřeva, střepy a úlomky autorovy esejistické archy.
Co reprezentují čtyři velmi různorodé sbírky „Raná“ od Lenky Chýle, „Balčik“ od Radky Rubiliny, „Konkrétní poštolka“ od Jakuba Řeháka a „Koleje jsou pevně přibité k vidění“ od Luboše Svobody? V čem jsou přesvědčivé a v čem nikoli?
Je kniha „Jů a Hele“ nejlepší prózou Davida Zábranského? Co čekáme od próz zkušených a úspěšných autorů starší střední generace Bianky Bellové, Jiřího Hájíčka a Miloše Urbana? A čím překvapuje debut Emmy Kausc „Narušení děje“? Debatují porotci Ceny literární kritiky Marta Ljubková, Petr A. Bílek a…
Při červencovém projednávání novely mediálního zákona Andrej Babiš prohlásil, že proti zvýšení koncesionářských poplatků bude „krvácet na barikádě“. K jeho heroickému tažení se teď přidala i komerční rádia sdružená v Asociaci provozovatelů soukromého vysílání, která spustila dezinformační kampaň…
Které z letošních próz stojí za pozornost a proč? A podle jakých kritérií je vlastně posuzovat? Na pražském festivalu FALL debatovali literární kritičky a kritici Marta Ljubková, Petr A. Bílek, Olga Pavlova, Kryštof Eder a Jan M. Heller. Moderovala Blanka Činátlová.
Které básnické sbírky prvního pololetí roku 2024 jsou nejvýraznější a proč? Na táborském Tabooku diskutovali a svá kritická východiska představili porotci Jitka Bret Srbová, Roman Polách, Jakub Vaněk, Jiří Zizler a Martin Lukáš. Moderoval Petr Šrámek.
Před prázdninami vznikla nová Cena literární kritiky. Kromě samotného vyhlášení má mít podobu několika veřejných debat. První se odehraje tuto sobotu na táborském Tabooku. „Všichni porotci jsou zajímavé osobnosti, tak čekám, že dojde i na názorové jiskření a pošťuchování,“ říká předsedkyně CLK…
Je vášnivou voyeurkou od útlého dětství. Pražské Strašnice, kde vyrůstala, jsou pro ni palimpsestem, v němž luští původní slova a obrazy. V jejích vzpomínkách, portrétech a historkách povstávají zaniklá místa ve své dřívější kráse a významu. Poslechněte si další díl reportážního podcastu Fascinace.