Od lednového čísla se obměňují autoři tradičních sloupků a přibývají sloupky nové. Po Marku Torčíkovi, který psal po celý minulý rok fejeton do časopisu Host, přebírá tento sloupek Emma Kausc pod názvem „Zevnitř“.
Rádi se chlácholíme tím, jak jsme výjimeční. Česká tenistka se propinká do osmifinále, a „svět už se zatajeným dechem sleduje její spanilou jízdu“. Ne, nesleduje. Také jsme vynalezli kontaktní čočky. A to jako stačí? ptá se Aleš Palán ve svém novém sloupku Vlastiběda.
Na začátku minulého století světovou senzaci vyvolal kůň, který uměl počítat. V Berlíně se dokonce na popud německého císaře v roce 1904 sešla speciální vědecká komise, aby koně vyzkoušela a prověřila, zda nejde o podvod.
„Mnoho ľudí sa dnes do kultúrneho centra bojí chodiť, lebo primátor ho vykresľuje ako hniezdo hriechu a LGBTQ propagandy, kde najmä deťom hrozí morálna ujma,“ píše šéfredaktor slovenského měsíčníku Kapitál ve svém pravidelném sloupku pro časopis Host.
„Problém je, že narůstající vliv náboženství a technokratů na stát se v dnešní hektické společnosti dá jen těžko sledovat. Strategie politiků a mocných spočívá v odvádění pozornosti,“ píše ve svém posledním letošním fejetonu pro časopis Host spisovatel Marek Torčík.
V pondělí 25. 11. odešel italský spisovatel Gianfranco Calligarich. Zemřel v Římě, jemuž věnoval mimo jiné sugestivní román „Poslední léto ve městě“. Za autorem se ohlíží jeho překladatelka Alice Flemrová.
Pokud přijmeme tezi, že literatura mění společnost, tak dystopické scénáře se jeví jako ideální spouštěče takové změny. Můžeme ale přímo od čtenářů a čtenářek zjistit, co s nimi dystopická díla dělají? Pročesali jsme komentáře na GoodReads a vlákna Reddit a dospěli při tom k šokujícímu odhalení!
„Samo slovo válka je totiž v Rusku od 4. března 2022 zakázané a válka, kterou Rusko vede na Ukrajině, nese oficiální název ‚speciální vojenská operace‘, zkráceně SVO,“ píše ve svém pravidelném sloupku pro časopis Host Alena Machoninová.
Hranice našeho světa se na podzim rozšířily o osm nových emojis. Do standardizovaného seznamu znaků přibyla harfa, řepa, lopata, cákanec či obličej s pytli pod očima. Více ve fejetonu Jakuba Jetmara.
„Je to právě toto zděšení, co ve mně při psaní vzbuzuje největší pochyby. Proč vlastně psát? Proč přidávat další a další obsah do již tak hektického světa,“ ptá se v pravidelném sloupku pro časopis Host Marek Torčík.
Přijmeme-li tezi, že literatura mění společnost, tak dystopická díla se jeví jako ideální spouštěče takové změny. Dystopie jsou zvětšovací skla temných stránek naší reality. Jan Váňa se v pravidelném sloupku pokouší zjistit, jak literární díla ponoukají společnost k akci.
„Když se například jedna z jeho úplně prvních výstav po bienále během několika dní vyprodala, David byl pobouřený. Nelíbilo se mu, že si jej sběratelé pořizují jako investici,“ píše Marek Torčík o Davidu Wojnarowiczovi ve svém pravidelném fejetonu pro časopis Host.